Als het onderwijs niet past
Groeiende aandacht voor hoogbegaafde leerlingen heeft de afgelopen twintig jaar tot een sterke groei van deskundigheid gezorgd ten aanzien van het onderwijs aan deze leerlingen. Maar daardoor wordt ook steeds duidelijker dat er nog heel veel winst valt te behalen om het onderwijs ook voor deze groep leerlingen nog passender te maken (Van Gerven, 2021). Daarmee is er ook meer ruimte om oog te hebben voor leerlingen bij wie het leren anders verloopt dan het schoolsysteem en de volwassen omgeving soms verwacht.
Volgens Eleonoor van Gerven van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid zijn er vanuit het perspectief van onderwijs en preventie drie groepen hoogbegaafde leerlingen waarvoor de problematiek die wordt waargenomen een risicofactor vormt voor schooluitval: begaafde onderpresteerders, dubbel bijzondere en onderlerende leerlingen.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Redactie PO Management
De redactie van PO Management bestaat uit onderwijsjournalisten en schrijft artikelen voor het bookmagazine en voor de website. Scholen en schoolbesturen kunnen tips voor de inhoud mailen naar info@pomanagement.nl.