Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
Een audit roept vaak de associatie met beoordeling op. En dat element zit er natuurlijk in. Maar hoe mooi zou het zijn als een audit vooral op groei gericht is! Groei en ontwikkeling van alle betrokkenen in de school. Dit artikel beschrijft zo’n aanpak van waarderend oordelen, waarbij beoordeling en ontwikkeling geïntegreerd zijn.
Allereerst worden de ontwikkelingsgerichte uitgangspunten beschreven, gericht op leerlingen, leraren en de schoolorganisatie. Daarna wordt de werkwijze van de audit uiteengezet. Het artikel sluit af met mogelijke toepassingen en manieren om met de conclusies en aanbevelingen van de audit om te gaan. Alle kijkwijzers en materialen zijn als download toegevoegd.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Machiel Karels en Lidwien Kok
Machiel Karels is directeur van kennisplatform Wij-leren.nl. Daarnaast begeleidt hij verandertrajecten op weg naar kindgericht onderwijs. Hij heeft ervaring in het basis- en speciaal onderwijs.
Kennismaken met Machiel? Mail naar machiel@wij-leren.nl of bel: 06 - 21 33 84 11
Lidwien Kok is onderwijsadviseur en coach. Zij heeft vele jaren ervaring in meerdere rollen in het basis- en speciaal onderwijs. Lidwien houdt zich bezig met onderwijskwaliteit, succesvolle teams en kindgericht onderwijs.
Kennismaken met Lidwien? Mail naar lidwienkok@movimenti.nl of bel: 06 - 47 08 05 25