Deel 1: Zonder lesdoelen geen houvast
Opbrengstgericht werken door scherpe lesdoelen te stellen. De les van juf Yvonne is begonnen. Een rekenles ditmaal, over digitale tijden. De leerlingen van groep 6 hebben hun wisbordje voor zich en hun werkschrift ligt dicht op tafel. Ze concentreren zich op de ‘startopdracht’ die Yvonne voor de leerlingen op het digibord heeft klaargezet. ‘Hoelang duurt de reis van Weert naar Utrecht Centraal?’ Bij de opgave staat een afbeelding van een dienstregeling van de trein naar Tilburg Universiteit en de Intercity naar Schiphol. Succes! De leerlingen weten wat van hen wordt verwacht. De opgave uitrekenen en het antwoord noteren op het wisbordje, in tweetallen. Zo starten bijna alle lessen.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Theo Wildeboer
De vier sleutels voor een effectieve les
Drs. Theo Wildeboer is onderwijskundige en ondersteunt schoolleiders, ib’ers en leerkrachten bij het effectiever maken van lessen. Hij schreef het boek Slim! De 4 sleutels voor een effectieve les (over Expliciete Directe Instructie) en ontwikkelde onder andere de Reflectiebox Instructiegedrag, een methodiek om leerkrachten en directeuren te laten reflecteren op de effectiviteit van lessen.
Voor meer informatie: www.wildeboer-onderwijsadvies.nl en www.deviersleutels.nl