De schoolleider als architect
Hoe geef je als schoolleider vorm aan de leeromgeving voor leraren? Wat organiseer je en hoe zorg je voor een lerende cultuur? In dit artikel worden vijf lerende gewoonten beschreven die richtinggevend zijn voor het vorm geven aan een lerende cultuur in een schoolteam.
Leidinggeven aan veranderingen
In het vorige artikel over het gedrag van de schoolleider bij veranderingen wordt beschreven dat de schoolleider cultuurbouwer is. En dat succesvolle teams niet zozeer goed presteren door de kwaliteiten van de individuele teamleden, maar door de kwaliteit van hun samenwerking. Het is dus van belang om een cultuur te vormen waarin het leren van en met elkaar centraal staat.
Dit artikel is te lezen op https://www.pomanagement.nl/whitepaper/445/
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Machiel Karels en Gerard Bel
Machiel Karels is directeur van kennisplatform Wij-leren.nl. Daarnaast begeleidt hij verandertrajecten op weg naar kindgericht onderwijs. Hij heeft ervaring in het basis- en speciaal onderwijs.
Kennismaken met Machiel? Mail naar machiel@wij-leren.nl of bel: 06 - 21 33 84 11
Gerard Bel is onderwijsadviseur en teamcoach. Hij heeft veel ervaring als (interim-)directeur en beeldcoach. Gerard houdt zich met name bezig met cultuurverbetertrajecten en kindgericht onderwijs.
Kennismaken met Gerard? Mail naar gerard@wij-leren.nl of bel: 06 - 81 68 74 19