Een samenhangend plan
Er is momenteel volop dynamiek in het onderwijs. Scholensluitingen, leerachterstanden, geld in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs en de subsidieregeling ‘Schoolkracht’. Genoeg redenen om als schoolteam een pas op de plaats te maken en te reflecteren op de huidige dynamiek.
Een dergelijke reflectie resulteert in vier hoofdvragen:
- De twee perioden van scholensluiting en afstandsonderwijs. Welke inzichten hebben die ons opgeleverd?
- De discussie over ‘leerachterstand’ en mogelijke opgelopen vertraging. Welke positie nemen we daarbij in als schoolteam?
- Het Nationaal Programma Onderwijs waarmee 8,5 miljard euro naar de scholen toe komt. Hoe kijken we aan tegen de vraag om reparatie versus innovatie?
- De subsidieregeling ‘Schoolkracht’ waarvoor 4.700 scholen een plan hebben opgesteld en waarvan 95% is uitgeloot. Hoe gaan we dit plan alsnog uitvoeren in de huidige situatie?
In dit artikel bespreken we deze aanleidingen en brengen we ze met elkaar in verband middels een richtinggevend kader en een reflectie-instrument.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Machiel Karels en Gerard Bel
Machiel Karels is directeur van kennisplatform Wij-leren.nl. Daarnaast begeleidt hij verandertrajecten op weg naar kindgericht onderwijs. Hij heeft ervaring in het basis- en speciaal onderwijs.
Kennismaken met Machiel? Mail naar machiel@wij-leren.nl of bel: 06 - 21 33 84 11
Gerard Bel is onderwijsadviseur en teamcoach. Hij heeft veel ervaring als (interim-)directeur en beeldcoach. Gerard houdt zich met name bezig met cultuurverbetertrajecten en kindgericht onderwijs.
Kennismaken met Gerard? Mail naar gerard@wij-leren.nl of bel: 06 - 81 68 74 19