Theo Wildeboer over differentiatie (Dl.2)
Leerkrachten stemmen in hun lessen af op onderwijsbehoeften van leerlingen. Daar zijn goede gronden voor. Zo brachten we in deel 1 het uitgangspunt van het werken in de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ als leertheoretisch principe naar voren (Vygotsky), maar ook in de ‘mentale gesteldheid’ van de leerling (zelfvertrouwen en motivatie) liggen redenen besloten om afstemming serieus te nemen. Afstemming of differentiatie, zo zagen we eerder, is niet alleen een belangrijke, maarook een van de meest complexe leerkachtvaardigheden. Pas na meerdere jaren praktijkervaring zijn leerkrachten gemiddeld genomen in staat om afstemming beredeneerd vorm te geven en efficiënt te organiseren.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Theo Wildeboer
De vier sleutels voor een effectieve les
Drs. Theo Wildeboer is onderwijskundige en ondersteunt schoolleiders, ib’ers en leerkrachten bij het effectiever maken van lessen. Hij schreef het boek Slim! De 4 sleutels voor een effectieve les (over Expliciete Directe Instructie) en ontwikkelde onder andere de Reflectiebox Instructiegedrag, een methodiek om leerkrachten en directeuren te laten reflecteren op de effectiviteit van lessen.
Voor meer informatie: www.wildeboer-onderwijsadvies.nl en www.deviersleutels.nl