Vijf richtlijnen voor gepersonaliseerd leren
Het succes van gepersonaliseerd onderwijs valt of staat met het schoolbeleid en de uitvoering hiervan door leerkrachten. Hierbij zijn vrijwel altijd vijf dimensies betrokken: diepte van leren, snelheid van leren, leerstijlen, motivatie en zelfsturing.
Op elk van deze dimensies kan een school keuzes maken: Hoever gaan we hier in? En hoe geven we hier concreet vorm aan? Vijf richtlijnen geven de lezer inzicht in hoe het proces en de opbrengsten van gepersonaliseerd onderwijs op schoolniveau gemonitord en bijgestuurd kunnen worden.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Menno van Hasselt
Menno van Hasselt is zelfstandig onderwijsadviseur. Hij begeleidt scholen en schoolbesturen rondom opbrengstgericht passend onderwijs en adaptieve digitale leermiddelen.
Daarnaast zet Menno zich in voor Lot’s Foundation, een stichting die kinderen bewust maakt van hun rechten. Samen met Wijnand Gijzen heeft hij de Masterclass Opbrengstgericht Passend Onderwijs ontwikkeld.
Over de uitgangspunten van dit gedachtegoed publiceert Menno van Hasselt regelmatig artikelen.
https://mennovanhasselt.nl/
http://www.lotsfoundation.com/