De 4 sleutels voor een effectieve les
Hoewel er in de afgelopen decennia nogal wat claims zijn gelegd op wat echt zou werken in de les, blijken er maar een paar instructiethema’s te zijn die echt de moeite waard zijn om blijvend te doordenken. Deze thema’s kunnen worden teruggebracht tot vier vragen:
- Stelt de leerkracht een scherp leerdoel in de les?
- Volgt de leerkracht ‘de kortste weg naar Rome’?
- Stimuleert de leerkracht de actieve betrokkenheid van leerlingen?
- Stemt de leerkracht af op verschillen?
In dit artikel spreken we Theo Wildeboer en Fred Kramer over hun boek. Na een jarenlange samenwerking op het terrein van instructievaardigheden en lesbesprekingen schreven ze samen het boek Slim! De 4 sleutels voor een effectieve les. En niet zonder reden. De auteurs zien nogal eens dat directeuren het scoren van de (digitale) kijkwijzers belangrijker maken dan het gesprek. ‘Wanneer je als directeur honderdtwintig vaardigheden afvinkt en daarna ook nog eens flink rondstrooit met tips en suggesties voor verbetering, dan kraak je het zelfvertrouwen van de leerkracht.’
In dit artikel worden de 4 sleutels voor een effectieve les uitgewerkt met praktijkvoorbeelden.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Redactie PO Management
De redactie van PO Management bestaat uit onderwijsjournalisten en schrijft artikelen voor het bookmagazine en voor de website. Scholen en schoolbesturen kunnen tips voor de inhoud mailen naar info@pomanagement.nl.