Toetsen in de basisschool
Wat de Cito-toets ons wél en niet zegt
De laatste jaren wordt er in het basisonderwijs veel over het afnemen van toetsen gediscussieerd. Het gesprek spitst zich toe op de inzet en interpretatie van de Cito-toetsen.
Het maakt de emotie rond toetsen in de basisschool zichtbaar: “We werken toch niet alleen voor de Cito-toets?” Dit artikel heeft tot doel om de waarde van Cito-toetsen in het onderwijs voor leerkrachten en schoolleiders zowel te nuanceren als te versterken.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Menno van Hasselt
Menno van Hasselt is zelfstandig onderwijsadviseur. Hij begeleidt scholen en schoolbesturen rondom opbrengstgericht passend onderwijs en adaptieve digitale leermiddelen.
Daarnaast zet Menno zich in voor Lot’s Foundation, een stichting die kinderen bewust maakt van hun rechten. Samen met Wijnand Gijzen heeft hij de Masterclass Opbrengstgericht Passend Onderwijs ontwikkeld.
Over de uitgangspunten van dit gedachtegoed publiceert Menno van Hasselt regelmatig artikelen.
https://mennovanhasselt.nl/
http://www.lotsfoundation.com/