Effectief woordenschatonderwijs
Stampen, spreiden, opnieuw bestuderen of oefentoetsen maken? In januari van dit jaar promoveerde Nicole Goossens aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam (studierichting psychologie) op een onderzoek naar de manier waarop kinderen effectief hun woordenschat kunnen uitbreiden.
“Tot dan toe was eigenlijk nog weinig onderzocht hoeveel woorden je uit een tekst moest kennen om een tekst te kunnen begrijpen. De schattingen liepen uiteen van 80 tot 95 procent. We kwamen uit op 88,7 procent. Dat wil zeggen: bij de kennis van gemiddeld 88,7% van de woorden uit een tekst werd meer dan de helft van de begripsvragen over deze tekst goed beantwoord. De conclusie was – misschien niet heel verrassend – dat een ruime woordenschat belangrijk is om een tekst goed te kunnen begrijpen. Dat betekent dat kinderen met een kleine woordenschat niet alleen teksten, maar ook rekenopdrachten vaak lastiger vinden dan kinderen die veel woorden kennen, omdat ze de opdracht soms niet goed begrijpen.”
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Redactie PO Management
De redactie van PO Management bestaat uit onderwijsjournalisten en schrijft artikelen voor het bookmagazine en voor de website. Scholen en schoolbesturen kunnen tips voor de inhoud mailen naar info@pomanagement.nl.