Beoordelen om te leren
Wat is de kracht van feedup, feedback en feedforward? Dagelijks beoordelen leerkrachten het leren van leerlingen. Ze doen dat vaak zonder dat ze er zelf erg in hebben.
Zoals juf Anne die merkt dat Sophie erg haar best doet bij een aardrijkskundeopdracht. Zij complimenteert haar en zegt: “Je hebt tot nu toe alles goed. Ik denk dat als je zo door gaat, je straks alle vragen goed hebt.”Meester Lars ziet de onhandige aanpak van Joeri bij het oplossen van staartdelingen en wijst hem daarop. Hij vraagt hem of hij de sommen ook op een andere manier kan maken. Juf Marleen vraagt haar leerlingen de spreekbeurt van Thomas te beoordelen aan de hand van een beoordelingsformulier dat ze samen met de groep heeft gemaakt. De leraren in deze voorbeelden gebruiken beoordelen om leerlingen verder te helpen in hun leerproces. Ze passen Beoordelen om te Leren toe.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Redactie PO Management
De redactie van PO Management bestaat uit onderwijsjournalisten en schrijft artikelen voor het bookmagazine en voor de website. Scholen en schoolbesturen kunnen tips voor de inhoud mailen naar info@pomanagement.nl.