Wie begeleidt de intern begeleider?
Aan de slag met de vaardigheidsmeter
Tijdens mijn bezoeken aan scholen valt het me op dat bijna alle directeuren zeggen: “Ik heb eigenlijk nog nooit bij een bespreking gezeten tussen mijn intern begeleider en één van mijn leerkrachten.”. Als we dat samen wel doen valt op dat we beide heel anders kijken naar zo’n gesprek. Hoogste tijd dus voor de introductie van de vaardigheidsmeter voor intern begeleiders. Want ook voor hen is dat een waardevol instrument voor feedback en ondersteuning bij hun ontwikkeling.
Gelukkig laten de meeste directeuren ‘zorg en begeleiding’ niet meer over aan hun intern begeleider zonder er zelf naar om te kijken. Want het schoolbeleid op dit gebied is alleen succesvol als ook de directeur zich er sterk voor maakt. Dat betekent ook dat je als directeur zicht wilt hebben op het functioneren van de intern begeleider(s). En dat je in het kader van zorg en begeleiding de taken goed moet verdelen: wie doet wat als het bijvoorbeeld gaat over het evalueren van de resultaten op schoolniveau?
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Jaap de Jonge
Jaap de Jonge van Cadenza Onderwijsconsult traint als oud-inspecteur schooldirecteuren, locatieleiders en intern begeleiders en leert ze collega-scholen te auditeren.