Leren in de 21e eeuw: Deel 2
Snappet als toegevoegde waarde voor klassikaal onderwijs
In menig publicatie wordt benadrukt hoeveel invloed de leerkracht heeft op het leren van de leerlingen. De leerkracht doet ertoe! Maar wat gebeurt er als een leerkracht een digitaal leermiddel als Snappet in gaat zetten? Heeft dit impact op de rol van de leerkracht? En wat doet dit met de inhoud van de lessen?
In dit artikel gaan we in op de vraag hoe Snappet effectief kan worden ingezet. We leggen de functies van Snappet langs de verschillende fasen van het directe instructiemodel en beschrijven hoe je onderwijskundig het beste uit een middel als Snappet kunt halen. We belichten daarbij elementen zoals adaptief gebruik, differentiatie en directe datafeedback.
Inzet bij het directe instructiemodel
Snappet kan in elke fase van het directe instructiemodel een toegevoegde waarde hebben. Daarbij biedt Snappet op zich geen andere manier van onderwijs, maar ondersteunt het de leerkracht met diverse functionaliteiten bij de dagelijkse onderwijspraktijk. De leerkracht heeft hierbij grote invloed op de manier waarop en de intensiteit waarmee Snappet tijdens de dagelijkse les wordt ingezet.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Platform L21
Het platform L21 is een initiatief van O21. Met dit platform bundelen we kennis en ervaringen m.b.t. digitale leerprocessen om nog beter te begrijpen hoe leerlingen in de 21e eeuw leren.
Onze adviseurs gebruiken deze kennis om scholen in het primair en voortgezet onderwijs te begeleiden bij de implementatie van digitale educatieve leermethodieken. Een aantal wetenschappers heeft zich aan het platform L21 verbonden om empirisch onderzoek naar leren in de 21e eeuw te initiëren.
Meer informatie: www.l21.nl