Schoolopbrengsten terug naar de essentie
Van brij naar betekenis
Van scholen wordt gevraagd dat ze opbrengstgericht gaan werken. Hierdoor worden directies en leerkrachten van basisscholen geconfronteerd met een brij aan data die vaak geen verbinding meer heeft met de dagelijkse onderwijspraktijk.
In dit artikel wordt beschreven hoe op schoolniveau op basis van bestaande data een simpel en betekenisvol overzicht kan worden gemaakt. Dit overzicht is het vertrekpunt in de schoolbespreking over het school- en groepsbeleid dat nodig is om de opbrengstambities te bereiken. Hiermee wordt het schooloverzicht de ruggengraat van het opbrengstgericht werken binnen de school.
Een betekenisvol schooloverzicht
Het schooloverzicht heeft tot doel om in één keer zicht te krijgen op hoe de opbrengsten van de verschillende groepen én de schoolpopulatie zich verhouden tot de opbrengstambities van de school.
Het in dit artikel gepresenteerde schooloverzicht wordt tot op heden alleen toegepast in scholen die hebben deelgenomen aan de Masterclass Opbrengstgericht Passend Onderwijs . De eerste ervaringen ondersteunen de toegevoegde waarde van deze manier van weergeven van de opbrengsten.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Menno van Hasselt
Menno van Hasselt is zelfstandig onderwijsadviseur. Hij begeleidt scholen en schoolbesturen rondom opbrengstgericht passend onderwijs en adaptieve digitale leermiddelen.
Daarnaast zet Menno zich in voor Lot’s Foundation, een stichting die kinderen bewust maakt van hun rechten. Samen met Wijnand Gijzen heeft hij de Masterclass Opbrengstgericht Passend Onderwijs ontwikkeld.
Over de uitgangspunten van dit gedachtegoed publiceert Menno van Hasselt regelmatig artikelen.
https://mennovanhasselt.nl/
http://www.lotsfoundation.com/