Leren in de 21e eeuw: Deel 1
Een praktijkvoorbeeld: Tabletgestuurd onderwijs met Snappet.
De afgelopen tien jaar hebben we de volgende ontwikkelingen gezien: allereerst werd door de uitgevers methodegebonden software ontwikkeld; software die naadloos aansloot bij de papieren lesmethode, waarbij leerlingen konden gaan oefenen met datgene wat zij nog niet beheersten. Daarna kwam een nieuwe generatie digibord software, bedoeld om de traditionele lesmethoden via het digibord te kunnen ondersteunen.
Anno 2014 is een nieuwe generatie leermiddelen aan het ontstaan, die een stuk verder gaan dan alleen het digitaliseren van bestaand oefenmateriaal van de traditionele lesmethoden. In de 21ste eeuw is de informatie- en communicatietechnologie niet meer uit onze samenleving weg te denken.
De nieuwe generatie leermiddelen biedt leerkrachten een rijke en uitdagende leer- en spelomgeving om tegemoet te komen aan individuele leerstijlen en de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
De adviseurs van L21 begeleiden scholen bij het invoeren van deze nieuwe leermiddelen. Dit artikel is de eerste in een reeks van drie artikelen waarin het leermiddel Snappet nader wordt beschouwd. Dit eerste artikel is geschreven voor het Platform L21 door Henk van de Hoef en Janet Bootsma.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Platform L21
Het platform L21 is een initiatief van O21. Met dit platform bundelen we kennis en ervaringen m.b.t. digitale leerprocessen om nog beter te begrijpen hoe leerlingen in de 21e eeuw leren.
Onze adviseurs gebruiken deze kennis om scholen in het primair en voortgezet onderwijs te begeleiden bij de implementatie van digitale educatieve leermethodieken. Een aantal wetenschappers heeft zich aan het platform L21 verbonden om empirisch onderzoek naar leren in de 21e eeuw te initiëren.
Meer informatie: www.l21.nl