Omgaan met de nieuwe Cito-normen
In een aantal artikelen doen Menno van Hasselt en Wijnand Gijzen uit de doeken hoe zij het concept van opbrengstgericht passend onderwijs in de scholen vormgeven. De nieuwe landelijke normen die onlangs voor de vakgebieden spelling, begrijpend lezen en rekenen door Cito zijn vastgesteld, hebben invloed op deze praktische uitwerking. Voor een deel van de basisscholen zal het betekenen dat zij een intensiever basisaanbod moeten neerzetten, omdat de opbrengsten door deze aanpassing onder de landelijke normen ‘zakken’. Daarnaast zullen ook individuele leerlingen een lager Cito-niveau gaan behalen dan zij voorheen deden. Dit alles vraagt om een zorgvuldige uitleg aan ouders en collega’s.
Deze publicatie is een verdiepend artikel naar aanleiding van het artikel ‘Nieuwe Cito-normen? Leg dat maar eens uit!’ en heeft tot doel om scholen en schoolbesturen inzicht en ondersteuning te bieden bij de onderwijskundige en communicatieve consequenties van de nieuwe Cito-normen.
Het artikel 'Nieuwe Cito-normen? Leg dat maar eens uit!' is ook te lezen op deze website: http://www.pomanagement.nl/whitepaper/151/.
Voor het openen van dit artikel heeft u Adobe Reader nodig. Download de laatste versie hier: http://get.adobe.com/nl/reader/
Dit artikel is geschreven door
Menno van Hasselt
Menno van Hasselt is zelfstandig onderwijsadviseur. Hij begeleidt scholen en schoolbesturen rondom opbrengstgericht passend onderwijs en adaptieve digitale leermiddelen.
Daarnaast zet Menno zich in voor Lot’s Foundation, een stichting die kinderen bewust maakt van hun rechten. Samen met Wijnand Gijzen heeft hij de Masterclass Opbrengstgericht Passend Onderwijs ontwikkeld.
Over de uitgangspunten van dit gedachtegoed publiceert Menno van Hasselt regelmatig artikelen.
https://mennovanhasselt.nl/
http://www.lotsfoundation.com/