PO Management

Open menu
Thema's
Professionalisering
Winnaars OnderwijsTopTalentPrijs 2015
Winnaars OnderwijsTopTalentPrijs 2015

Op 8 oktober reikte Theo Magito, voorzitter van de jury, in het Da Vinci College te Dordrecht de OnderwijsTopTalentPrijs 2015 uit. De winnaars zijn Robin Lemmen van Hogeschool De Kempel uit Helmond (basisonderwijs) en Jente Claessen van de Universiteit van Amsterdam (voortgezet onderwijs). Zij ontvangen de Talentprijs vanwegede hoge kwaliteit van hun afstudeerprojecten en zij zijn daarmee uitverkozen tot de meest talentvolle jonge leraren van 2015.

Lees verderRedactie PO Management
Grote stap vooruit naar Passend Onderwijs
Grote stap vooruit naar Passend Onderwijs

In Impulsklassen luisteren leerlingen, ouders en leerkrachten écht naar elkaar.

Passend onderwijs houdt de gemoederen flink bezig. Leerkrachten en directeuren staan er over het algemeen niet onwelwillend tegenover, maar geven tegelijkertijd aan dat het hen aan tijd ontbreekt om ‘op maat onderwijs’ voor vrijwel iedere leerling mogelijk te maken. Toch kan het wel. De Impulsklassen bewijzen dit. Dr. Annemieke Mol Lous, lector aan de Hogeschool Leiden en de Thomas More Hogeschool in Rotterdam, legt uit waarom de Impulsklassen zo succesvol zijn.

Lees verderRedactie PO Management
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit

Hoe kom je als onderwijsprofessional (nog) beter uit de verf?

Al vanaf 1995 begeleidt en coacht Martian Slagter leerkrachten en teams. De ervaringen die ze in die tijd opdeed, waren de voedingsbodem voor haar eerste boek: Haal meer energie uit je werk; Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs. Het boek verschijnt in april 2015 en biedt iedere leerkracht, maar ook intern begeleiders en schooldirecteuren handvatten om te werken aan persoonlijke effectiviteit.

Lees verderRedactie PO Management
Een rijke leeromgeving maak je samen
Een rijke leeromgeving maak je samen

“In een rijke leeromgeving stimuleren leraren elkaar. Ze zijn geïnteresseerd in elkaars werk en staan open voor feedback.” Aan het woord is professor Marjan Vermeulen. Ze is onlangs benoemd tot bijzonder hoogleraar aan de Open Universiteit. De waarde van het informele leren wordt sterk onderschat, is haar stellige overtuiging. Ook moet professionaliseren hoger op elke schoolagenda komen te staan.

Lees verderRedactie PO Management
Gericht coachen van leerkrachten
Gericht coachen van leerkrachten

Door kritisch te kijken naar het functioneren van je leerkrachten, kun je het onderwijs op je school naar een hoger plan tillen. De vaardigheidsmeter (VHM) van Cadenza Onderwijsconsult is een instrument om op een constructieve manier leerkrachten van feedback te voorzien, met als doel dat ze zich verder ontwikkelen.

Basisschool De Tol in Zuidlaren gebruikt de VHM inmiddels al drie jaar om leerkrachten gericht te coachen. 

Lees verderRedactie PO Management
Hoe word je fijnmazig bekwaam?
Hoe word je fijnmazig bekwaam?

Bestuurder Bas van Loo heeft docentprofessionalisering tot een van de pijlers van zijn beleid gemaakt. "Grofmazig doen we het uitstekend, maar als je fijnmazig kijkt, kunnen we nog grote sprongen vooruit maken."Een eigen e-learningacademie moet dat mogelijk maken.

In dit artikel deelt Bas van Loo zijn ervaringen met de implementatie van die e-learningacademie en zijn aanpak van docentoprofessionalisering.

Lees verderRedactie PO Management
Investeer in kwaliteit leraren
Investeer in kwaliteit leraren

Investeren in leraren verhoogt onderwijskwaliteit. De afgelopen jaren zijn er diverse publicaties verschenen over de kwaliteit van het onderwijs. Daarin komt steeds naar voren dat de kwaliteit van de leraar bepalend is voor de kwaliteit van het onderwijs. Maar hoe staat het eigenlijk  met de kwaliteit van de leraar? In dit artikel worden de uitkomsten van verschillende onderzoeken naast elkaar gelegd en ziet u welke kansen er zijn om met gerichte scholing de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Dit artikel is in een verkorte versie verschenen in PO Management nummer 3, november 2014. Dit is het complete artikel.

Lees verderSabine Kokee
John Hattie maakt leren zichtbaar
John Hattie maakt leren zichtbaar

Wat heeft de meeste impact in het onderwijs? Sterke leerlingen zijn het resultaat van sterke leraren in een sterke school? Niet alles wat gedaan wordt in het onderwijs kan top zijn! Wie of wat maken het verschil? Wat is de impact die je als school realiseert?

Deze vragen waren aanleiding voor professor John Hattie om zijn mega-onderzoek naar excellent onderwijs te starten. Bent u nieuwsgierig naar de uitkomsten?

Lees verderRedactie PO Management

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!