PO Management

Open menu
Thema's
Professionalisering
Tweeluik leergangen AVS
Tweeluik leergangen AVS

Op veel plekken in Nederland zijn scholen hard bezig om zichzelf ‘om te bouwen’ tot een Integraal Kind Centrum (IKC). Een geweldige transitie die echt om een andere manier van denken en organiseren vraagt. Uitdagend, zéker, en daarom besloot Ralf Dwars, bestuurder bij Brigantijn, om ‘zijn’ schoolleiders mee te nemen in een incompanytraject bij Academie & Vakvereniging Schoolleiders (AVS), dat hen allemaal in één klap klaarstoomt tot directeur van een IKC.

"Teambuilding was zonder twijfel de grote bijvangst."

Directeur Michelle Homburg-Nijhof sloot als deelnemer aan bij het incompanytraject Directeur Integraal Kind Centrum van haar buren bij Stichting Brigantijn. Toch hangt er geen bordje ‘IKC’ op de voordeur van daltonschool De Wegwijzer in Losser. “Het is mooi als het zover komt, maar niet mijn hoofddoel”, stelt zij heel helder. Michelle wil vooral het allerbeste onderwijs ontwikkelen voor kinderen die dat het allerhardst nodig hebben en daarin is haar leiderschap cruciaal.

"Ik beland bij niemand meer onder in het laatje."

Lees verderRedactie PO Management
Vliegende start voor schoolleiders
Vliegende start voor schoolleiders

Op veel basisscholen vindt momenteel een wisseling van de wacht plaats. Veel directeuren gaan binnenkort met pensioen en worden als het goed is opgevolgd door  nieuw talent. Hoe sla je je als startende schoolleider door die spannende, complexe én mooie beginperiode heen? En wat kan AVS voor de start van je onderwijscarrière betekenen?

Lees verderRedactie PO Management
10 werkzame principes PLG
10 werkzame principes PLG

We weten allemaal dat innovatie en professionele ontwikkeling sterk met elkaar samenhangen. En dat geldt natuurlijk ook voor scholen. Maar wat zijn nu op praktijk en onderzoek gebaseerde werkzame principes voor succesvol leren en ontwikkelen? Dit artikel beschrijft deze principes en geeft praktische voorbeelden voor elk onderdeel. Daarnaast wordt in dit artikel ook beschreven hoe je in een schoolorganisatie veranderingen vormgeeft en welke verschijningsvorm een vraagstuk kan hebben. Ten slotte wordt aangegeven in welke cultuur een verandering plaatsvindt.

Lees verderMachiel Karels en Kees Ritmeester
Training 'Leren zichtbaar maken' vernieuwd
Training 'Leren zichtbaar maken' vernieuwd

Vijftien jaar geleden lanceerde John Hattie zijn baanbrekende boek Leren zichtbaar maken (LZM). In maart 2023 verscheen de opvolger, met nieuwe inzichten. Reden voor de Bazalt Groep om de LZM-trainingen bij te werken met deze nieuwe informatie.

Lees verderRedactie PO Management
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.2)
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.2)

Werken aan een leercultuur - Een lerende school is in staat kennis te ontwikkelen of verbeteren en nieuwe vraagstukken op te lossen. Het team herkent én herstelt zaken die het leren (van de leerlingen) remmen of belemmeren. Met het Ontwikkelhuis werk je gericht aan zo’n lerende school. Het model geeft inzicht in hoe je een school kunt ontwikkelen tot een lerende organisatie. In het eerste artikel over het Ontwikkelhuis introduceerde adviseur Leren & Ontwikkelen Karla Okken het Ontwikkelhuis en besprak ze het fundament van het Ontwikkelhuis: de leerstructuur. In dit tweede artikel gaat ze dieper in op de twee andere lagen: het leervermogen en de leercultuur.

Lees verderKarla Okken
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.1)
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.1)

Het fundament - Het idee dat organisaties kunnen leren is niet nieuw en ontstond al in de jaren 70. De gedachte is dat je door tot nieuwe inzichten te komen, producten, processen en diensten kunt verbeteren of vernieuwen. Het bouwen aan zo’n lerende organisatie is meer dan nascholing organiseren. Het leren is een continu proces als natuurlijk onderdeel van je werk. Het leren wordt dan ervaren als ‘erbinnen’ en niet als ‘ernaast’. Met het Ontwikkelhuis werk je gericht aan een lerende school.

 

Lees verderKarla Okken
Gespreid leiderschap
Gespreid leiderschap

Het schoolleiderschap is nogal een eenzaam beroep, hoor je wel eens. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Wie zijn school runt op basis van gespreid leiderschap komt van zijn eiland af en maakt optimaal profijt van alle kennis en kunde binnen het team. Zowel in de school als de stichting waar deze deel van uitmaakt. Hoe zet je gespreid leiderschap in en wat betekent dit voor jouw rol als schoolleider of bestuurder? Brigit van Rossum, docent aan de AVS Academie, helpt je op weg.

Lees verderRedactie PO Management
Weet jij eigenlijk hoe je (zelf) leert?
Weet jij eigenlijk hoe je (zelf) leert?

Mindset, leervoorkeuren en vergroten van je leervermogen. Bezig zijn met het leren van anderen is ons vak, maar hoe vaak houden we ons bezig met hoe we zelf leren?

Een leven lang leren hoort bij ons vak. Een goed fundament voor een leven lang leren ligt in het begrijpen hoe je leert. Inzicht in het eigen leren helpt om grip te krijgen op en sturing te kunnen geven aan je eigen leren. Door te investeren in bewustwording van het eigen leren creëer je beweging en groeikansen voor jezelf.

Lees verderKarla Okken

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!