PO Management

Open menu
Thema's
Professionalisering
Coöperatieve werkvormen als hefboom
Coöperatieve werkvormen als hefboom

Coöperatieve werkvormen als hefboom voor teamcohesie en samenwerking

In scholen is samenwerking binnen teams van cruciaal belang voor de kwaliteit van het onderwijs en de professionele ontwikkeling van leraren. Sterke teams leiden allereerst tot betere leerresultaten voor leerlingen. Daarnaast zorgen zij er ook voor dat leraren zich gesteund voelen, gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen en zich continu ontwikkelen binnen een professionele leergemeenschap (Hargreaves & Fullan, 2012).

Coöperatieve werkvormen bieden schoolleiders een krachtige hefboom om teamcohesie en samenwerking te versterken. In dit artikel laat ik zien dat effectieve teams niet vanzelf ontstaan, maar een bewuste aanpak vragen. Wil jij de teamsamenwerking versterken? Start vandaag nog met coöperatief werken en bouw aan teamcohesie en een lerende cultuur!

Lees verderMachiel Karels
Neem wat je hebt en maak het beter
Neem wat je hebt en maak het beter

Ontwikkelingshulp is vaak gebaseerd op het brengen van kennis of middelen. Als landencoördinator van stichting Yepafrica merk ik bij elk bezoek aan Gambia dat ík juist degene ben die geïnspireerd raakt. Daarom organiseren we reizen waarin we je meenemen naar Gambia om te ervaren wat empowerment met je doet.

Onderwijsreis naar Gambia
Na de succesvolle onderwijsreis vorig jaar, nemen we in november 2025 graag weer mensen mee om scholen in Gambia te bezoeken en kennis en ervaringen uit te wisselen.

Kijk voor meer informatie op www.yepafrica.org/nl/workshoptrips

Lees verderSabine Kokee
Mentoringprogramma's AVS
Mentoringprogramma's AVS

Startende schoolleiders hebben het niet gemakkelijk. Er ligt heel wat werk op hun bord en hoe bepaal je dan wat goed is voor je school én jezelf? Om beginnende directeuren een goede start te geven koppelt AVS nieuwelingen aan ervaren collega’s, die als coach en sparringpartner dienen. En dát bevalt heel goed.

Lees verderRedactie PO Management
Maak je eigen onderwijsboek
Maak je eigen onderwijsboek

Natuurlijk wil je bijblijven in je vak. In de top 3 van meest genoemde professionaliseringsactiviteiten staat het lezen van vakliteratuur en discussiëren met collega’s over verbetering van het onderwijs op school. Daarnaast bespreken we in het po relatief vaak met collega’s de leerlingresultaten om onze aanpak te kunnen verbeteren. En steeds meer onderwijsprofessionals delen hun kennis in hun eigen onderwijsboek. Hoe pak je dat aan?

Lees verderSabine Kokee
Grip op ontwikkeling
Grip op ontwikkeling

Steeds meer scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en IKC’s zetten in op professionalisering van de leerkrachten. Hoe pak je dat gestructureerd aan? Hoe krijg je overzicht, zodat je ziet welke expertise je in huis hebt en op welke punten de organisatie kan worden versterkt? Civas O&K ontwikkelde een ‘professionaliseringsplatform’: een uitbreiding op de bestaande online academie die precies biedt waar scholen behoefte aan hebben.

Lees verderRedactie PO Management
Academische hybride leerkrachten
Academische hybride leerkrachten

De nieuwe generatie heeft behoefte aan beter, dagelijks en maatwerkonderwijs. Er is een grote rol weggelegd voor academische hybride leerkrachten.

Het lerarentekort, en de daarmee gepaard gaande lesuitval, vormt een groot maatschappelijk probleem en heeft negatieve gevolgen voor onder andere het kennisniveau van leerlingen en de kwaliteit van het onderwijs.

Verwacht wordt dat het lerarentekort op den duur ook nadelig is voor de economie, omdat werkgevers steeds moeilijker aan gekwalificeerd personeel zullen komen. Gezien de grote maatschappelijke impact die het lerarentekort met zich meebrengt, is het noodzakelijk dit tekort terug te dringen.

Lees verderRedactie PO Management
Academische hybride leerkrachten
Academische hybride leerkrachten

De nieuwe generatie heeft behoefte aan beter, dagelijks en maatwerkonderwijs. Er is een grote rol weggelegd voor academische hybride leerkrachten.

Het lerarentekort, en de daarmee gepaard gaande lesuitval, vormt een groot maatschappelijk probleem en heeft negatieve gevolgen voor onder andere het kennisniveau van leerlingen en de kwaliteit van het onderwijs.

Verwacht wordt dat het lerarentekort op den duur ook nadelig is voor de economie, omdat werkgevers steeds moeilijker aan gekwalificeerd personeel zullen komen. Gezien de grote maatschappelijke impact die het lerarentekort met zich meebrengt, is het noodzakelijk dit tekort terug te dringen.

Lees verderRedactie PO Management
Onboarding-mix van live en virtueel
Onboarding-mix van live en virtueel

Alles wat aandacht krijgt groeit. Daarom geef je aandacht aan je medewerkers. Zij zijn het goud van iedere onderwijs- en opvangorganisatie. Bij Kiem in Uden hebben ze dat goed begrepen. Nieuwe medewerkers krijgen er een warm welkom, zowel live als online, met onboarding via Civas Onderwijs & Kinderopvang.

Lees verderRedactie PO Management

Partners

AVS
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!