PO Management

Open menu
Thema's
Management
Samenwerkend leiderschap
Samenwerkend leiderschap

Zes invloeden maken het verschil. Wie streeft naar beter onderwijs zet de schoolleider in zijn of haar kracht. Dat is geen slimme slogan van een vakblad om de harten van schoolleiders te winnen, maar de uitkomst van gedegen wetenschappelijk onderzoek. Schoolleiders zijn in hoge mate bepalend voor de kwaliteit van het team en de school. Hoe krijg je iedereen betrokken? Een andere manier van leidinggeven zou wel eens de doorslag kunnen geven.

Lees verderRedactie PO Management
Van koersplan naar schoolplan
Van koersplan naar schoolplan

Minstens eens per vier jaar maakt iedere school een schoolplan. De kans is groot dat jouw school ook weer voor het mooie proces staat om het beleid voor de komende schooljaren op poten te gaan zetten. Dit artikel beschrijft hoe je zo’n proces met alle betrokkenen vormgeeft aan de hand van acht bouwstenen.

Lees verderMachiel Karels en Gerard Bel
Leergang Bestuurlijk leiderschap
Leergang Bestuurlijk leiderschap

Als een sprong in het diepe. Zo voelt het vaak als je als beginnend bestuurder je eerste stappen in het onderwijs zet. Spannend, een beetje eng ook wel. Maar vooral ontzettend leuk. In de leergang Bestuurlijk leiderschap in primair en voortgezet onderwijs leer je hoe je je als beginnend bestuurder ontpopt tot leider vol zelfvertrouwen.

Lees verderRedactie PO Management
Spel & ontwikkelingsachterstanden
Spel & ontwikkelingsachterstanden

Door de coronabeperkingen is de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen vertraagd.

Hoe lopen we die achterstand in? Met speeltoestellen van Yalp bijvoorbeeld. Dankzij de NPO-gelden zijn ze nu voor iedere school binnen handbereik.

Lees verderRedactie PO Management
Kindgesprekken op cbs De Boustien
Kindgesprekken op cbs De Boustien

Ons onderwijssysteem is er hoofdzakelijk op gericht kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen. Voor andere aspecten van leren is minder aandacht. Zijn ze daarom minder belangrijk? Zeker niet, de ‘brede ontwikkeling’ doet ertoe. CBS de Boustien in het Friese De Westereen ontwikkelde daarom een systematiek voor kindgesprekken die deze brede ontwikkeling in kaart brengen.

Lees verderRedactie PO Management
De schoolleider als architect
De schoolleider als architect

Hoe geef je als schoolleider vorm aan de leeromgeving voor leraren? Wat organiseer je en hoe zorg je voor een lerende cultuur? In dit artikel worden vijf lerende gewoonten beschreven die richtinggevend zijn voor het vorm geven aan een lerende cultuur in een schoolteam.

 

Leidinggeven aan veranderingen

In het vorige artikel over het gedrag van de schoolleider bij veranderingen wordt beschreven dat de schoolleider cultuurbouwer is. En dat succesvolle teams niet zozeer goed presteren door de kwaliteiten van de individuele teamleden, maar door de kwaliteit van hun samenwerking. Het is dus van belang om een cultuur te vormen waarin het leren van en met elkaar centraal staat.

Dit artikel is te lezen op https://www.pomanagement.nl/whitepaper/445/

Lees verderMachiel Karels en Gerard Bel
Het Rijnlandse model
Het Rijnlandse model

Stichting Kerobei kiest voor vertrouwen, verbinding en vakmanschap. 

Als twee stichtingen fuseren dringt zich de vraag op: welk besturingsmodel gaan we hanteren? Boeie? Zeker! Bij Stichting Kerobei zweren ze bij het Rijnlandse model. ‘Leerkrachten halen meer voldoening uit hun werk en kinderen nemen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling.’

Kijk ook eens op www.Kerobei.nl 

Heeft jullie school of bestuur ook een mooie casus die andere schoolleiders of besturen kan inspireren? Stuur dan een mail met uitleg waarom we jullie verhaal zouden moeten plaatsen naar info@pomanagement.nl.

Lees verderRedactie PO Management
Een samenhangend plan
Een samenhangend plan

Er is momenteel volop dynamiek in het onderwijs. Scholensluitingen, leerachterstanden, geld in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs en de subsidieregeling ‘Schoolkracht’. Genoeg redenen om als schoolteam een pas op de plaats te maken en te reflecteren op de huidige dynamiek.

Een dergelijke reflectie resulteert in vier hoofdvragen:

  1. De twee perioden van scholensluiting en afstandsonderwijs. Welke inzichten hebben die ons opgeleverd?
  2. De discussie over ‘leerachterstand’ en mogelijke opgelopen vertraging. Welke positie nemen we daarbij in als schoolteam?
  3. Het Nationaal Programma Onderwijs waarmee 8,5 miljard euro naar de scholen toe komt. Hoe kijken we aan tegen de vraag om reparatie versus innovatie?
  4. De subsidieregeling ‘Schoolkracht’ waarvoor 4.700 scholen een plan hebben opgesteld en waarvan 95% is uitgeloot. Hoe gaan we dit plan alsnog uitvoeren in de huidige situatie?

In dit artikel bespreken we deze aanleidingen en brengen we ze met elkaar in verband middels een richtinggevend kader en een reflectie-instrument.

Lees verderMachiel Karels en Gerard Bel

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!