PO Management

Open menu
Thema's

Columns

In het bookmagazine en op onze website worden regelmatig columns gepubliceerd van onze vaste en gastcolumnisten. Soms scherp, soms vooral grappig, maar altijd bedoeld om u even aan het denken te zetten.

Wilt u ook een keer een column schrijven voor PO Management? Neemt u dan contact met ons op via het contactformulier.

Geen schouderklopje, maar een subtiel tikje
Geen schouderklopje, maar een subtiel tikje

Erno Mijland schrijft en spreekt over onderwijs en leren, technologie, digitale didactiek, gamen en gamification, creatief denken, talent en loopbaan.


Lees verderErno Mijland

Bent u een echte chief?
Bent u een echte chief?

‘We hebben Harry gevonden. Harry staat symbool voor het andere standpunt, het andere geluid, de andere mening, de andere blik. Met daarbij de wens dat we de minderheidsstem, de afwijkende mening, verwelkomen in plaats van wegduwen’, schrijft de Academie voor Organisatiecultuur op haar website. 


Lees verderFrank Stienissen

Sterkere positie schoolleider
Sterkere positie schoolleider

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde en inspirerende Nationale Schoolleiders Top (NST) op 8 oktober. Vanuit de gezamenlijke ambitie voor beter onderwijs waren ruim 500 schoolleiders en tientallen CEO’s bij elkaar. Aan de ongeveer 70 ronde tafels ontstond een levendige discussie. Door te sparren met topmanagers van bijvoorbeeld Philips, KLM, Microsoft, ING, Bol.com en McKinsey, konden persoonlijke dromen en ambities worden uitgewisseld en kwam het onderwerp persoonlijk leiderschap prominent aan bod.


Lees verderUrsie Lambrechts

Bent u er klaar voor om samen te leren?
Bent u er klaar voor om samen te leren?

We weten het onderhand allemaal: het vakmanschap van de leerkracht bepaalt voor 67% de kwaliteit van het onderwijs (Wat werkt op school, Robert J. Marzano, Bazalt). Het is dan ook logisch dat de nascholingscriteria van het Lerarenregister en de bekwaamheidseisen in de cao zich richten op de vakinhoudelijke, (vak)didactische en pedagogische bekwaamheid van de leerkracht. En dus op het primaire proces ofwel het leren van leerlingen. Maar wat zijn de beste mogelijkheden voor leerkrachten om hun vaardigheden te blijven ontwikkelen? En wat sorteert dan het meeste effect?


Lees verderKlaas Bellinga

Het kind centraal, of toch niet?
Het kind centraal, of toch niet?

‘Het kind centraal’ is waarschijnlijk het meest gekozen motto voor scholen en besturen in het basisonderwijs. Na een korte zoektocht op internet kwam ik erachter dat ook heel wat zorgverleners en kinderopvanginstellingen het kind centraal hebben staan. Voor ouders natuurlijk een geruststellende gedachte, maar wat komt er in de praktijk van terecht?


Lees verderHerman Langhorst

Dromen
Dromen

Toen de Partij van de Arbeid onlangs 70 jaar bestond, sprak partijleider Diederik Samsom tijdens zijn congresrede over het onderwijs als ‘de belangrijkste investering die de overheid kan doen’. Een politiek correct statement, dacht ik, daar valt weinig aan te verliezen of te winnen. Gelukkig werd het ras beter, toen hij met veel emotie de Rotterdamse schoolleider Eric van ’t Zelfde aanhaalde. Van ’t Zelfde was de man die hem liet dromen.


Lees verderFrank Stienissen

Gelukkig is het land...
Gelukkig is het land...

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat alle scholen van mijn bestuur zich op fietsafstand van mijn werkplek bevinden. Regelmatig pak ik de fiets en bezoek ik een van de scholen. Natuurlijk heb ik altijd wel een bestuurlijke reden, maar ik doe het ook om het contact met de werkvloer niet te verliezen. En met de werkvloer bedoel ik niet alleen de directeuren en de leerkrachten, maar ook de kinderen. 


Lees verderHerman Langhorst

E-learning werkt niet
E-learning werkt niet

Tijdens presentaties over de invoering van e-learningacademies voor de professionalisering van leraren tref ik vaak mensen met veel scepsis en vooroordelen. Er wordt bij voorbaat al geroepen: “E-learning werkt niet.”


Lees verderKlaas Bellinga

Onbekend maakt onbemind?
Onbekend maakt onbemind?

Eerst maar even de data, dat zijn jullie inmiddels van mij gewend. Ruim 7.500 schoolleiders hebben zich ingeschreven en hiervan heeft ongeveer de helft zich al volwaardig geregistreerd. Mooie cijfers, toch! En natuurlijk zullen we er alles aan doen om ook zo snel mogelijk de laatste groep – zij die de kat uit de boom hebben gekeken of gewoon niet zo enthousiast waren – aan boord te krijgen. Gelukkig hoeven we ons anno 2016 niet meer uitgebreid te verdedigen. Je kunt rustig stellen dat ingeschreven en geregistreerd zijn de norm is geworden. Met die snelle inburgering zijn we heel blij.


Lees verderUrsie Lambrechts

Een stralende school met een aantrekkelijk gebouw!
Een stralende school met een aantrekkelijk gebouw!

Een aantal zaken ligt voor de hand wanneer we het hebben over een aantrekkelijk gebouw. Een gebouw dat netjes in de fris ogende verf zit, opgeruimd en fris is, ruim van opzet is, oogt al snel aantrekkelijk en zorgt voor een prettig, open gevoel bij ouders. Daarnaast geven wij hier drie aandachtspunten waar u specifiek richting ouders op kunt letten.


Lees verderSandra van der Bolt

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!