Columns
In het bookmagazine en op onze website worden regelmatig columns gepubliceerd van onze vaste en gastcolumnisten. Soms scherp, soms vooral grappig, maar altijd bedoeld om u even aan het denken te zetten.
Wilt u ook een keer een column schrijven voor PO Management? Neemt u dan contact met ons op via het contactformulier.
Begaafd
Vorige week werd ik gebeld door de leerkracht van de PlusKlusKlas. ‘Herman, we zijn op dit moment met de leerlingen in de garage tegenover jouw kantoor. Kom je even kijken?’ Zo’n kans kun je natuurlijk niet voorbij laten gaan. Al snel viel mijn mond open van verbazing. In de garage was een leerling bezig om een band te verwisselen. Voor het gemak zal ik hem Rob noemen. Alsof hij nooit anders gedaan had werden de bouten losgedraaid en in een mum van tijd zat de nieuwe band erop. Aan alles kon je zien dat Rob in z’n element was.
Lees verderHerman Langhorst
Nascholing? Focus op het realiseren van je doelen!
We leven in bijzondere tijden. We schrijven geschiedenis in deze coronacrisis. Complimenten voor alle onderwijsprofessionals die met een enorme flexibiliteit afstandsonderwijs realiseren! Zij spijkeren hun kennis en vaardigheden bij, zoeken informatie online, delen kennis en ervaringen en volgen volop e-learningcursussen. Hoe kunnen we die gedrevenheid ten aanzien van nascholing straks vasthouden?
Lees verderKlaas Bellinga
'Put your money where your mouth is'
De meeste bestuurders in het onderwijs zullen door schade en schande wel ervaren hebben dat opgelegde veranderingen in het onderwijs niet werken. Ik weet niet of dat komt door de eigenwijsheid van de mensen die in het onderwijs werken, of dat het een algemene menselijke trek is van de Nederlander. Maar met die wetenschap in het achterhoofd kun je de zaak wel omdraaien. Stimuleer goede initiatieven die in lijn zijn met de veranderingen en verbeteringen die in je smart geformuleerde beleidsplannen staan, maar doe het niet andersom.
Lees verderHerman Langhorst
Creatief in tijden van nood
Schokkend, verbazingwekkend, ontroerend, integer, inventief, collectief. Allemaal woorden die spontaan in mij opkomen als ik de afgelopen weken beschouw. De crisis is ongekend groot. Ik maak het van heel dichtbij mee. Mijn vrouw werkt in de zorg, in Brabant, het Coronahart van Nederland. In haar bedrijf circuleert de volgende blogtekst, waarin verwezen wordt naar een boek van Rutger Bregman, De meeste mensen deugen. ‘Dat is een goed leesbaar filosofieboek dat duidelijk maakt dat wij mensen bovenal sociale wezens zijn. Bij een crisis worden we inventief en werken we samen tot we er weer bovenop zijn. Juist die samenwerking maakt dat we veel slimmere dingen doen dan alleen. Een crisis verbroedert.’
Lees verderFrank Stienissen
Het grote experiment
Zondag 15 maart 2020. Een historische datum: het kabinet beslist dat de scholen in ‘lockdown’ gaan. Maandag zullen de stoelen op tafel blijven staan. De zoemer zal echoën in de kille gangen en de fietsenrekken blijven leeg. Er start een moeilijke periode. We gaan elkaar én het samen leren missen, we maken ons enorme zorgen. Maar dezelfde avond start ook een groot experiment.
Lees verderErno Mijland
Wilhelmus
Onze minister wil graag dat we het Wilhelmus gaan aanleren. Voor alle duidelijkheid, ik zing ons volkslied uit volle borst mee en heb in mijn jaren als leerkracht rond de nationale feestdagen altijd aandacht besteed aan het volkslied. Daarbij ging het overigens om meer dan alleen het kennen van de tekst. Ik wilde ook graag dat de leerlingen een beetje doorhadden wat ze aan het zingen waren. Maar nu is er dus in het regeerakkoord afgesproken dat er meer aandacht voor het volkslied moet komen. Ik heb daar moeite mee, om verschillende redenen. Maar laat ik er één toelichten.
Lees verderHerman Langhorst
Eenvoud
Ingewikkelde oplossingen. Daar zijn we goed in, erg goed. Regels, procedures, constructies: ze roepen vaak meer vragen op dan ze beantwoorden. Toch houden we ze in stand. Misschien – en nu volgt een complexe zin – omdat ze zo ingewikkeld zijn dat het onvoorspelbaar wordt wat de gevolgen zullen zijn zodra je de stekker eruit trekt.
Lees verderErno Mijland
De effecten van e-learning
Uit onderzoek blijkt dat e-learning effectief is als een aantal didactische principes wordt gevolgd. David Merrill heeft deze principes geformuleerd op basis van een studie van een groot aantal instructiemodellen en theorieën (Merrill, 2002). Deze zijn ook van toepassing op e-learning die wordt ingezet bij de professionalisering van leerkrachten.
Lees verderKlaas Bellinga
Leerling aan zet
Geen les van een juf of meester. Gewoon van je klasgenoten. Op basisschool de Globetrotter in Rotterdam geven kinderen uit groep 7 elkaar les. De juf is drie dagen op cursus. Een vervanger is er niet. Invallers zijn net zo schaars geworden als scorende spitsen van het Nederlands voetbalelftal of ouders die het schooladvies van de juf klakkeloos aannemen. Maak van een nood een deugd, moet de directeur gedacht hebben. Een lumineus idee was geboren.
Lees verderFrank Stienissen
Werkdruk
Vorige week kwam ik een oproep tegen om lid te worden van een nieuwe Facebookgroep: Werkdruk in het onderwijs. ‘Ervaar je als docent een hoge werkdruk? Dan ben je zeker niet de enige. Deze groep is voor docenten om met elkaar ervaringen uit te wisselen over werkdruk. Nodig vooral collega-docenten uit voor deze pagina!’ Interessanter dan de Facebookgroep zelf waren de reacties die eronder stonden: ‘Dan kunnen we het er in het weekend over hebben, om te zorgen dat de werkdruk minder wordt... Of elkaar vertellen hoe zwaar we het hebben’, of nog opvallender: ‘Ik ervaar geen werkdruk meer. We hebben een goede leidinggevende op onze school.’
Lees verderHerman Langhorst