Columns
In het bookmagazine en op onze website worden regelmatig columns gepubliceerd van onze vaste en gastcolumnisten. Soms scherp, soms vooral grappig, maar altijd bedoeld om u even aan het denken te zetten.
Wilt u ook een keer een column schrijven voor PO Management? Neemt u dan contact met ons op via het contactformulier.
De les van de gepensioneerde inspecteur
De meesten van ons kunnen zich de Schoolplaten voor de Vaderlandsche Geschiedenis van Johan Herman Isings nog wel herinneren. Kunstwerken waar kinderen wel uren bij konden wegdromen en waar je ook hele geschiedenislessen aan kon ophangen.
Lees verderHerman Langhorst
Een warm bad
Waar moet je het over hebben als je elkaar jarenlang niet hebt gesproken? Met een beetje pech is een familiereünie een aaneenschakeling van ongemakkelijke momenten en pijnlijke stiltes. Toch maakte ik me geen zorgen. Sterker, naar de reünie van de familie van mijn moeders kant zag ik reikhalzend uit.
Lees verderMartin van Rooij
Digitaal onderwijs is toch ook gewoon onderwijs?
Digitalisering kan het onderwijs enorm verrijken, maar nooit de leraar vervangen. De afgelopen jaren was technologie een middel om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Nu is het tijd voor de integratie van digitale geletterdheid van leerlingen in het curriculum. Scholen staan vol met digitale middelen en toepassingen, maar een goede integratie van technologie in het dagelijks onderwijs is voor velen nog een zoektocht.
Lees verderLaura Walter-Goudsmit
Net als in de les
In de Science Guide nieuwsbrief van 6 april jongstleden stelt Barend Last (Universiteit Maastricht) dat de toekomst van het onderwijs blended learning is. “Blended learning is een ontwerpvraagstuk, geen digitaliseringsslag”, zegt Last. Docenten klagen vaak dat studenten onvoorbereid naar de les komen en hun huiswerk niet hebben gemaakt. Door het studieproces van de studenten inzichtelijk te maken, kan de leerervaring versterkt worden. Deze conclusie kun je ook uitstekend toepassen als leidraad voor het inrichten van professionaliseringsactiviteiten in het primair onderwijs.
Lees verderKlaas Bellinga
40 jaar opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken werd in 1981 in Nederland geïntroduceerd door minister Pais, ruim veertig jaar geleden. Veertig jaar ‘systematisch en doelgericht’ werken aan de verbetering van de opbrengsten, maar blijkbaar zijn we er nog niet. De resultaten met betrekking tot de basisvaardigheden schijnen te stagneren en te dalen. Dus wordt er een speerpunt van gemaakt en € 961 per leerling beschikbaar gesteld om scholen in staat te stellen hier iets aan te doen.
Lees verderHerman Langhorst
De leraar die je nooit vergeet
Hard bewijs heb ik niet, maar ik vermoed dat iedere onderwijsprofessional zich nog enkele namen van zijn eigen leraren (m/v) kan herinneren. Wie lesgeeft, heeft ooit in zijn leven ervaren hoe mooi onderwijs is. Een goede leerkracht is vaak van doorslaggevende betekenis voor de studierichting die iemand kiest en het beroep dat hij gaat uitoefenen.
Lees verderMartin van Rooij
Nieuw: digitale leerlijn verkeer!
Wil je je leerlingen op een leuke én leerzame manier alles leren over actuele verkeersthema’s? Kies dan voor de nieuwe digitale leerlijn van ANWB Streetwise waarmee kinderen de verkeerstheorie leren op een manier die helemaal bij hen past.
Lees verderBas
Lesgeven is een feest
Lesgeven een feest: kun jij dat ook zeggen? Je kent vast wel zo’n jaloersmakend competente leraar die een klas in een handomdraai weer bij de les heeft. Ja, dan is lesgeven zeker een feest. Wat doen zij waardoor het lesgeven als vanzelf lijkt te gaan? Doug Lemov, de Amerikaanse auteur van het baanbrekende boek Teach Like a Champion 2.0, heeft een aantal van deze topleraren uitgebreid geobserveerd. Deze observaties leverden zes succesfactoren op, die vervolgens zijn vertaald naar 62 praktische technieken. De technieken zorgen voor een stevige klascultuur en betrokken, gemotiveerde leerlingen. Plezier voor de leerkracht én voor de kinderen.
Lees verderCED-Groep
Zondagavond 15 maart 2020
Begin 2020 hadden we nog geen idee wat ons allemaal te wachten stond. Natuurlijk waren er al wel berichten over een virus in China en Noord-Italië, maar op die bewuste avond in maart bleken de gevolgen veel dichterbij te zijn. Wij hadden ons die avond met z’n allen verzameld om de persconferentie te bekijken. Achteraf gezien in een veel te kleine ruimte, maar wel klaar om snel te kunnen reageren. Een brief opgesteld, noodopvang geregeld voor kinderen van ouders die beiden een cruciaal beroep hadden en de eerste stappen gezet om thuisonderwijs op poten te zetten. Een klein zinnetje van de minister-president over het hoofd gezien, namelijk “na overleg met de medezeggenschapsraad”.
Lees verderHerman Langhorst
Sámen leren: zo doe je dat
Goede nascholing heeft een positieve impact op de kennis, de vaardigheden en het gedrag van leerkrachten en is uiteindelijk gericht op het positief beïnvloeden van de ontwikkeling van leerlingen. Maar hoe motiveer je leerkrachten om met hun professionalisering aan de slag te gaan wanneer de werkdruk al zo hoog is?
Lees verderKlaas Bellinga