Lennert Duindam
Edunamics
Lennert Duindam is onderwijsadviseur bij Edunamics. Als leraar werkte hij vanuit drie principes:
- Wees authentiek
Door een rolmodel te zijn in authenticiteit creëer je ruimte voor diversiteit. Jezelf kunnen zijn is een basisvoorwaarde voor groei.
- Leren lukt alleen als het betekenisvol is
Hier begint intrinsieke motivatie voor ontwikkeling. Als begeleider in een leerproces moet je op zoek gaan naar wat dit voor iemand betekent.
- Maak plezier
Wat je uitstraalt is besmettelijk. Maak dus plezier, werk hard en durf fouten te maken. Een leerling luistert niet naar wat je zegt, maar doet wat jij doet.
Inmiddels staat Lennert niet meer voor de klas. Maar of hij nu projectleider is van onderwijsvernieuwing, bestuurders helpt bij het vaststellen van de strategische planning of een onderwijsteam in kaart brengt als onderzoeker, deze basisprincipes neemt hij altijd mee.
Columnoverzicht
Zes stappen voor een succesvol proces
Mijn passie voor betekenisvol onderwijs heeft ertoe geleid dat ik betrokken ben geweest bij veel mooie projecten. Ieder project is uniek, want een project is pas succesvol als het in lijn is met de gedeelde overtuigingen van de organisatie en passend bij de eigen ambitie en omstandigheden. Toch herken ik zes stappen die voorwaardelijk zijn voor een succesvol proces.
Lees verderLennert Duindam