Eleonoor van Gerven
Slim Educatief
Eleonoor van Gerven is pedagoog.
In haar praktijk Slim! Educatief leidt zij leraren op om vanuit een inclusieve gedachte passend onderwijs aan begaafde leerlingen te verzorgen.
www.slimeducatief.nl.
Columnoverzicht
Instructieonafhankelijk? Weg ermee!
Soms lees je een woord waardoor je in één keer begrijpt hoe misverstanden de wereld in komen. Dergelijke woorden representeren een kortzichtigheid die mij boos maakt! De bedenkers van zo’n woord hebben geen idee hoe verstrekkend de gevolgen voor een leerling kunnen zijn.
Lees verderEleonoor van Gerven
De sticker voorbij
In een snel tempo groeit het aantal scholen dat volgens het concept van handelingsgericht werken haar onderwijs vormgeeft. Met groepsplannen willen teams beter aansluiten op de educatieve behoeften van hun leerlingen. Dit gaat beslist niet zonder slag of stoot. Handelingsgericht werken vraagt namelijk wel iets van de leerkracht.
Lees verderEleonoor van Gerven
Niet goed genoeg
Begaafde leerlingen mogen zich verheugen in een groeiende belangstelling. Daarbij is er niet alleen aandacht voor begaafde leerlingen in de midden- en bovenbouw, ook slimme kleuters komen meer en meer in beeld. Maar hoe krijgen we ze dan in beeld en wie wil je eigenlijk herkennen?
Lees verderEleonoor van Gerven
Meesterlijk opleiden: de ene opleiding is de andere niet
Wat maakt een opleiding tot een goede opleiding? Ik hoop dat iedere opleider en ieder opleidingsinstituut deze vraag zichzelf iedere keer opnieuw stellen als zij een opleiding ontwikkelen. Daarbij mag het niet uitmaken of het om initiële of post-initiële opleidingen gaat. Er zijn grote verschillen in de manier waarop opleidingen ontwikkeld worden. Die verschillen ontstaan niet alleen door de diversiteit in inhoudelijke kennis en vaardigheid van de docent-ontwikkelaar ten aanzien van het onderwerp van de opleiding. Ze ontstaan ook door de diversiteit van hun persoonlijke onderwijskundige expertise en visie op goed onderwijs.
Lees verderEleonoor van Gerven
Makkelijke maaltijd
Goed verrijkingsonderwijs verzorgen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als ik met leraren in gesprek ben, is dit een terugkerend onderwerp. De zoektocht naar passend onderwijs voor begaafde leerlingen wordt veelal aangepakt door een zoektocht te ondernemen naar geschikt lesmateriaal. Het is echter de vraag of de term ‘geschikt’ wel aan de juiste criteria wordt afgemeten.
Lees verderEleonoor van Gerven
Wie wil er op de eerste plaats?
De kerntaak van het onderwijs is gericht op leren. Het resultaat van dat leerproces vertaalt zich in prestaties. Door accentverschuivingen zijn we ons steeds meer gaan richten op het kwalificeren van prestaties. Op een succesvolle school leveren leerlingen hoge prestaties. Maar waar is nu de begaafde leerling met zijn leerkracht in dit verhaal?
Lees verderEleonoor van Gerven