Tijd voor nieuwe scholingsplannen
Binnenkort is het weer tijd om het schooljaarplan van dit schooljaar te evalueren. Welke doelen zijn gehaald en welke niet of in mindere mate? De corona-effecten hebben ongetwijfeld een flinke impact op de voorgenomen plannen gehad. Maar toch mogen we weer vooruitkijken. Als het meezit kunnen we komend schooljaar meer rekenen op een reguliere bezetting van het team en zal er een minder grote impact bij een nieuwe positieve coronamelding zijn.
Kijk je naar de doelen voor komend schooljaar, wees dan kritisch en stel prioriteiten, zo kun je een zo hoog mogelijk rendement realiseren zonder je team onnodig zwaar te belasten. De schooldoelen vertaal je vervolgens naar leer- en ontwikkeldoelen.
Bij deze scholingsdoelen is de werkvorm waarin we gaan leren en ontwikkelen een belangrijke pijler! Leren doen we graag samen met collega’s: in bijeenkomsten, studiedagen of workshops. Maar dit verloopt niet altijd even efficiënt. Vaak worden deze activiteiten niet of beperkt voorbereid, waardoor je moeilijk tot de essentie kunt komen of het kost veel tijd om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maar in het team is de factor ‘tijd’ juist erg beperkt. Daarom is het belangrijk dat de voorbereiding meer aandacht krijgt en de tijd dat je samen bent effectief wordt besteed.
Houd voor het realiseren van een goede voorbereiding rekening met de individuele planning en professionele ruimte van de teamleden. En daar is een uitstekende oplossing voor: bereid je bijeenkomsten voor met e-learning! Daarvoor heb ik samen met mijn collega’s een eenvoudig stappenplan geformuleerd.
De voordelen
- Voorbereiding van je bijeenkomst met e-learning is effectief en efficiënt: de optimale vorm van blended learning.
- Elk teamlid start de studiedag met gelijke voorkennis; focus op diepgang en het oefenen van vaardigheden. Het team brengt bevindingen, wensen en vragen in.
- Geeft ruimte en aandacht voor borging: Wat wil je samen bereiken? Maak afspraken en plan een vervolgbijeenkomst/evaluatiemoment.
- Deze blended learning slaat een brug tussen de verschillende leerstijlen: effectieve nascholing voor elk teamlid.
- Door het vastleggen en borgen van de resultaten sluiten nieuwe teamleden eenvoudig aan op ontwikkelde kennis en vaardigheden.
Meer weten over flipping the classroom of het maken van scholingsplannen?
Neem contact op met Klaas Bellinga van E-learning Wizard:
https://e-learningwizard.nl/contact/
Of download de PDF met het complete stappenplan van E-learning Wizard:
https://e-learningwizard.nl/wp-content/uploads/2021/04/Flipping-the-classroom.pdf
Deze column is geschreven door
Klaas Bellinga, E-learning Wizard BV
Klaas Bellinga is directeur van E-learning Wizard. Hij adviseert scholen en besturen over nascholing en de implementatie van e-learning en blended learning. E-learning Wizard biedt met de Lerarenacademie een complete e-learningacademie aan waarmee besturen invulling kunnen geven aan nascholing van leerkrachten, ib'ers en schooldirecteuren.