Door leren meer werkplezier
Juist nu we in onze scholen elke dag voor nieuwe uitdagingen staan door de coronacrisis, gaan leren en experimenteren hand in hand. Zo ontwikkelen leerkrachten zich tijdens het werk.
Focus op het lerend vermogen
Ons aanpassingsvermogen is sterk verbonden met het leervermogen. Focus daarom als schoolleider op het lerend vermogen en niet direct op het presteren en op resultaten. Als het onderdeel van de cultuur is om te leren en te experimenteren, zullen leerkrachten daar vanzelf tijd in steken. De prestaties zullen dan voortdurend verbeteren. En leerkrachten die hun werk als een leerproces zien, ervaren meer werkplezier!
Rijkgevulde leeromgeving
Om te kunnen leren en experimenteren tijdens het werk is het belangrijk dat een leerkracht op elk moment toegang heeft tot informatie. Een eigen rijkgevulde e-learningacademie fungeert ook als bibliotheek en is daar bij uitstek geschikt voor. Het is dus belangrijk dat in een online academie eenvoudig gezocht kan worden naar kennis en voorbeelden, zodat je niet altijd direct een complete cursus hoeft te volgen. Stimuleer ook dat leerkrachten elkaar opzoeken en samen leren, en dat er ruimte is om elkaar feedback te geven.
Een e-learningacademie is altijd en overal beschikbaar en dus een goed startpunt voor leren tijdens het werk. Een leerkracht kan de opgedane kennis meteen in praktijk brengen. Vooral als de e-learning de (bewezen) kennis verbindt aan de dagelijkse (bewezen) praktijk met praktische uitwerkingen en voorbeelden van ‘good practice’.
Het scholingsplan en de POP’s
Natuurlijk geeft u wel richting aan dit informeel leren op de werkplek. De doelen uit uw beleids-/schoolplan koppelt u aan de teamdoelen in het scholingsplan.2 Daarnaast gebruikt u de gesprekkencyclus om leerkrachten in hun POP de individuele doelen te laten vastleggen. Zorg ervoor dat individuele en teamdoelen waar mogelijk één geheel vormen. Persoonlijke doelen kunnen dan ook in het teamleren terugkomen. Dat draagt bij aan een hecht en elkaar aanvullend team.
Geef daarbij vertrouwen, de ruimte om te leren én de ruimte om te experimenteren en fouten te maken. Dan geeft leren ook meer werkplezier.
Literatuur
Cedeo, De benefits van leren ‘ón the job’, https://nieuwsbrieven.cedeo.eu/Bericht/306. Geraadpleegd op 5 november 2020.
Bellinga, K., Nascholing, ook in crisistijd: kijk vooral naar het realiseren van je doelen [column]. PO Management nr. 14, april 2020.
Deze column is geschreven door
Klaas Bellinga, E-learning Wizard BV
Klaas Bellinga is directeur van E-learning Wizard. Hij adviseert scholen en besturen over nascholing en de implementatie van e-learning en blended learning. E-learning Wizard biedt met de Lerarenacademie een complete e-learningacademie aan waarmee besturen invulling kunnen geven aan nascholing van leerkrachten, ib'ers en schooldirecteuren.