Creatief in tijden van nood
Schokkend, verbazingwekkend, ontroerend, integer, inventief, collectief. Allemaal woorden die spontaan in mij opkomen als ik de afgelopen weken beschouw. De crisis is ongekend groot. Ik maak het van heel dichtbij mee. Mijn vrouw werkt in de zorg, in Brabant, het Coronahart van Nederland. In haar bedrijf circuleert de volgende blogtekst, waarin verwezen wordt naar een boek van Rutger Bregman, De meeste mensen deugen. ‘Dat is een goed leesbaar filosofieboek dat duidelijk maakt dat wij mensen bovenal sociale wezens zijn. Bij een crisis worden we inventief en werken we samen tot we er weer bovenop zijn. Juist die samenwerking maakt dat we veel slimmere dingen doen dan alleen. Een crisis verbroedert.’
Een crisis maakt het onmogelijke mogelijk. Overal. Het digitale platform Blackbear stelt tijdelijk kosteloos haar denktank voor start-ups, mkb-ondernemers en andere organisaties open. Het doel is om de denkkracht van ongeveer 2500 jonge talenten te koppelen aan bedrijven die ondersteuning willen bij hun uitdagingen. De Amsterdamse internetondernemer Patrick Wilson bedacht de website Restaurantthuisbezorgd.nl voor horeca- ondernemers. Muzikant en zzp’er Ed Struijlaart geeft tegen betaling van een tikkie quarantaineconcerten vanuit zijn studio. Een makelaar laat potentiële kopers en huurders via een live videoverbinding kennismaken met zijn woning- en kantooraanbod. We worden creatief in tijden van nood.
En ook het onderwijs laat zich niet onbetuigd. Vrijwel alle scholen hebben volgens een onderzoek van het AVS in no time een eigen, hybride vorm van thuisonderwijs ontwikkeld. Hulde!
Gelukkig schaart ook een zeer ruime meerderheid van de ouders zich enthousiast achter de plannen van de school. Samen moeten ze het doen, weet iedereen. Op het schoolplein van cbs De Trieme in Sintjohannesga liggen op de houten banken uit de gymzaal stapels boeken, iPads en opladers klaar. Voor elke leerling is een speciaal stapeltje gemaakt. De lespakketten zijn voorzien van uitleg en voor sommige vakken hebben leerkrachten een instructiefilmpje gemaakt. Aan moeder Fokje Roffels de taak om haar kinderen thuis te begeleiden. Ze heeft een strak schema gemaakt. ‘Het wordt zeker geen vakantie’, vertelt ze. Leerlingen of ouders met vragen kunnen tijdens schooltijden bellen of whatsappen met de leerkrachten.
Nou wilde het toeval dat ik al langere tijd bezig was met een artikel over de effectiviteit van online onderwijs. Zowel internationaal als nationaal (onder andere door Kennisnet) zijn daar vrij recent allerlei onderzoeken naar gedaan. De conclusies waren voor sommige vakken voorzichtig positief. Toch schuif ik dat artikel maar even door. Afstandsonderwijs krijgt nu ineens een heel andere dimensie. Een crisis opent, om met Bregman te spreken, deuren en biedt kansen. Al hoop ik wel van ganser harte dat de allergrootste zorgen voorbij zijn als u dit leest.
Deze column is geschreven door
Frank Stienissen, PO Management
Frank Stienissen is hoofdredacteur van PO Management.
Frank Stienissen bekijkt het onderwijs met verwondering, een knipoog en een glimlach. Het boek Onderwijsvitaminen bevat een selectie van de columns die Frank de afgelopen jaren voor diverse onderwijsbladen geschreven heeft.
De onderwijsvitaminen zijn voor de werkvloer bestemd, voor de schoolleider en de leraar die het beste uit het kind én uit zichzelf wil halen. Ter lering en vermaak. Niet meer, niet minder. De aanbevolen wekelijkse dosering zorgt voor meer motivatie en inspiratie op school.
Met uw account kunt u het e-book Onderwijsvitaminen gratis downloaden op http://www.pomanagement.nl/whitepaper/179/.