Delen is het nieuwe leren
Een jaar of drie geleden zat ik eens aan het eind van een bovenschoolse studiedag aan tafel met een dito bestuurder. Laat ik hem, omdat het hier om een casebeschrijving gaat, Cees noemen. Cees legde me desgevraagd met zichtbaar genoegen uit wat de meerwaarde is van een grotere organisatie. Hij glunderde over inkoopkracht: als je veel gummetjes of digiborden tegelijk bestelt, kun je een fijne korting afdwingen. En Cees vertelde over mobiliteit. Krimp op de ene school? Dan vind je voor die boventallige leerkracht altijd wel een plekje elders in de organisatie.
Met een ondertussen luisterend oor, multitaskte mijn blik door de zaal. Ik telde een twintigtal workshopleiders, allemaal zelfstandig ondernemers, en een kleine honderd deelnemers. Ik kende bijna al mijn vakgenoten: naam, gezicht, specialisme. De een alleen van het internet, de ander van een studiedag, symposium of onderwijsbeurs.
We volgen elkaar op Twitter en zijn actief in LinkedIn-groepen, we maken elkaar attent op relevante nieuwe publicaties, helpen elkaar met raad (en soms daad) bij vragen en delen soms wat lief en leed.
‘De leerkrachten die hier aanwezig zijn, kennen die elkaar? Weten ze elkaar te vinden?’, floepte ik eruit. Cees schudde voorzichtig zijn hoofd. Uhm, dacht ik, dus als het gaat om kennismanagement presteert een zootje ongeregeld beter dan een goed geoliede schoolorganisatie. Ik zei wat anders. ‘Sjammer.’
Geen idee hoe het ondertussen met de club van Cees gaat, maar ik zit steeds vaker aan tafel bij schoolorganisaties die nadenken over de inzet van ICT voor kennismanagement. Ze werken aan een online talentenbank, waarin je kunt vinden welke bovenschoolse collega ervaring heeft met autisme in de klas of wie de opleiding tot mediacoach heeft gedaan. Ze faciliteren online communities met Sharepoint of experimenteren met toepassingen als Yammer. Ze hebben ontdekt dat het online delen van ervaringen, vragen en ideeën een nieuwe, aanvullende en waardevolle vorm van leren kan zijn. En dat ze dat ook zouden moeten overbrengen op een nieuwe generatie leerlingen. Noem het een eenentwintigste-eeuwse vaardigheid. Hoogste tijd, deze eeuw is al bijna veertien jaar oud.
Deze column is geschreven door
Erno Mijland, BCO Onderwijsadvies
Erno Mijland is senior adviseur en manager innovatie. Hij schrijft en spreekt over onderwijs en leren met een focus op innovatie, digitale geletterdheid en onderzoekend leren.