Klimaatmars
Het lerarentekort verstoort steeds merkbaarder het klimaat. Het water staat schooldirecteuren tot aan de lippen, de gemoederen raken oververhit, het zweet breekt uit in menige school… De stormen zijn allang het niveau ‘in een glas water’ voorbij.
Er wordt angstvallig gekeken naar de politiek. Op het Binnenhof doen onze bestuurders stoere uitspraken, die klinken als: ‘Het lerarentekort mag tot 2025 met maximaal 2% stijgen!’ Of: ‘Stap over op de alternatieve energie van zij-instromers.’ Anderen ontkennen het probleem. ‘Die lerarentekorten zijn er altijd geweest, op verschillende momenten in de geschiedenis. Ze zijn steeds ook weer opgelost. Dus maak je niet zo druk!’ Er worden plannen gesmeed: meer, betere lerarenopleidingen, hogere salarissen. Maar wie gaat dat betalen? De gewone man of vrouw laat al, gehuld in een geel hesje, weten dat de belasting echt niet nog hoger kan.
Scholen komen ondertussen ook zelf met oplossingen. Zo wordt er op steeds meer plekken elektrisch geleerd. Met hun laadpasje loggen leerlingen in op slimme systemen, zodat ze even zonder leerkracht kunnen. Elders wordt de school geïsoleerd tegen de instroom van nog meer leerlingen of worden zonnige panelen geplaatst om de broodnodige energie op te wekken voor uitgebluste leerkrachten. Ouders, onbevoegden springen in. Ze weten veel, maar onderwijs is een vak. Kinderen beginnen te mopperen, gaan de straat op: ‘Hé, het gaat wel om ónze toekomst.’
Hier en daar gloort licht aan de horizon. Iemand complimenteert zomaar, spontaan een leerkracht. Een ander organiseert dialogen aan tafels. Weer een ander bedenkt werkdrukverlagende oplossingen. Ondertussen valt het niet meer te ontkennen: het Nederlandse onderwijs heeft een klimaatprobleem. Hoogste tijd dus om te komen tot een duurzaam klimaatakkoord. Iedereen is daarvoor nodig: leerlingen, ouders, onderwijsprofessionals, de burger, de politiek. We zijn het aan onze kinderen verplicht.
Deze column is geschreven door
Erno Mijland, BCO Onderwijsadvies
Erno Mijland is senior adviseur en manager innovatie. Hij schrijft en spreekt over onderwijs en leren met een focus op innovatie, digitale geletterdheid en onderzoekend leren.