Alle vrekheid op een stokje
Een bekentenis: ik ben een vrek. Maar dan wel een van versie 2.0. Ik ben geen gierigaard die knorrig alle plezier uit het leven filtert. Integendeel. Een vrek 2.0 is ‘penny wise’ om af en toe lekker ‘pound foolish’ te kunnen zijn, is altijd op zoek naar slimme oplossingen en simpele alternatieven om tijd- en geldrovende complexiteit te elimineren. En maakt daarbij gebruik van het internet om tips te vinden én te delen.
Gebrek aan middelen..., het lijkt een constante in het onderwijs. Met veel handen in het – vaak dunner wordende – haar bij het management. Ondertussen lekken de euro’s weg door alle gaten en kieren van het schoolgebouw en kuiert menig schooldirecteur ziende blind langs geweldige kansen voor de school. Ik hoor kopieermachines overuren draaien, alsof de cloud nog niet bestaat en stencillen een alledaags begrip is. Een directeur vertelt me hoe duizenden euro’s naar licenties gaan bij software en methodes, terwijl een aanzienlijk deel ervan niet of nauwelijks wordt gebruikt. Schaapachtige blikken als ik enkele gratis alternatieven opsom. Lokale en regionale bedrijven blijven links van de school liggen, terwijl ze – zeker weten – openstaan voor elke vraag vanuit een school.
Het kán anders. Is het dak van de school aan vervanging toe? In Utrecht kreeg de Herderschêeschool een gratis oplossing: een groendak als demonstratie- en onderzoekslocatie. De Heijenoordschool in Arnhem richtte een leegstaand lokaal in als werkruimte voor ouders die als zelfstandige werken. Niet alleen betaalden deze zzp’ers huur, ze hielpen ook in de pauze met surveilleren. Het Elde College, een middelbare school in Schijndel, organiseerde een studiedag over sociale media. Gratis, want verzorgd door leerlingen!
Het geld ligt op straat, maar ook op de digitale snelweg. Het internet is een bron van ideeën. Google maar eens op ‘vrek’ en je vindt briljante tips om – zonder in te leveren op comfort – slim te bezuinigen en geld over te houden voor de dingen die het leven kleur geven. Alle vrekheid op een stokje: zullen we eens aan het werk gaan met het uitwisselen van ideeën voor slimme besparingen voor de school? Uit de praktijk, van leerlingen, directeuren en managers? Ik doe hierbij graag de aftrap: wat is uw slimme oplossing om geld over te houden om het onderwijs op uw school te laten sprankelen?
Deze column is geschreven door
Erno Mijland, BCO Onderwijsadvies
Erno Mijland is senior adviseur en manager innovatie. Hij schrijft en spreekt over onderwijs en leren met een focus op innovatie, digitale geletterdheid en onderzoekend leren.