PO Management

Open menu
Thema's

What's in a name

Vorig jaar mocht ik mijn 40-jarig onderwijsjubileum vieren. In Hengelo begon ik voor een groep 3-4 als ‘meneer’. Maar snel daarna, in de Noordoostpolder, kreeg ik de eretitel ‘meester’. Hoewel ik na 20 jaar bestuurder ben geworden, voel ik me ook nu nog ‘meester’, ook al zien anderen dat vaak niet zo. Zoals mijn eigen zoon, die vol respect vertelde dat de vader van zijn vriendje ‘meester’ was, waarop ik enigszins verontwaardigd reageerde met: “En wat denk je dat jouw vader is?”

In die veertig jaar zijn er heel wat functies bijgekomen in het onderwijs en de namen die bij deze functies horen zijn regelmatig veranderd. Ik herinner me nog goed hoe de coördinator zorgverbreding in de jaren tachtig een cruciale rol speelde in het ondersteunen van leerlingen met leerproblemen. Toen deze functie veranderde naar intern begeleider, kwam de focus meer te liggen op een bredere ondersteuning van zowel leerlingen als leerkrachten. Nu, met de opkomst van de kwaliteitscoördinator, lijkt de nadruk weer te liggen op het waarborgen van de onderwijskwaliteit. Hoewel de namen veranderen, blijft de kern van de functie hopelijk hetzelfde: het ondersteunen van het leerproces.

Maar zo zijn er meer voorbeelden. De bovenmeester ging van hoofd der school naar directeur en als we niet oppassen, is dezelfde persoon binnenkort manager. Maar deze naamsveranderingen beperken zich niet alleen tot functies en taken. Zorg werd ondersteuning (en oh wee als je de oude term nog gebruikt), Weer Samen Naar School ging van passend onderwijs naar inclusief onderwijs (ik weet het, het is echt iets anders). Ga zo maar door. Nu zijn er natuurlijk goede en minder goede redenen om een naam te  veranderen. Goede, omdat ze de lading beter dekken, minder goede omdat er dan meer tijd, geld of status aan toegekend wordt. Het is goed om je bij al die naamswijzigingen, systeemveranderingen en nieuwe functies te blijven afvragen wat het eigenlijke doel van onderwijs is. Daar zijn mooi geformuleerde zinnen voor bedacht. Maar juist het doel van het onderwijs valt of staat met de man of vrouw die het moet uitvoeren. Alle andere functies, systemen en samenwerkingsorganen zijn, als het goed is, daaraan ondersteunend. Ook mijn functie, hoe mooi de titel ook is, valt onder Onderwijs Ondersteunend Personeel. Afgelopen weken, tijdens de griepgolf, heb ik weer een aantal momenten ‘voor de klas’ gestaan. Wat voelde het goed om weer eens met “meester” aangesproken te worden. 

 

Herman Langhorst is bestuurder bij Stichting KindPunt; kindcentraal onderwijs van 0 tot 12. Een stichting met zes kleurrijke, breed toegankelijke scholen met een christelijke identiteit. Hij streeft naar optimale ontplooiing voor alle leerlingen binnen een veilig klimaat. Iedereen moet zich gerespecteerd en geaccepteerd voelen.

 

Deze column is geschreven door
Profiel
Herman Langhorst, Stichting Kindpunt

Herman Langhorst is voorzitter College van Bestuur Stichting KindPunt; kindcentraal onderwijs van 0 tot 12. Een stichting met vijf kleurrijke, breed toegankelijke scholen met een christelijke identiteit. Hij streeft naar optimale ontplooiing voor alle leerlingen binnen een veilig klimaat. Iedereen moet zich gerespecteerd en geaccepteerd voelen.

Partners

AVS
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!