Heeft u niet iets beters te doen?
MBWA was en is een belangrijke managementterm. Management By Walking Around. Aan het begin van mijn schoolleidersopleiding, ondertussen alweer zo’n 25 jaar geleden, heb ik het boek De manager als coach gelezen. In dit boek vertelt de schrijver over een CEO van een groot warenhuis.
In de periode voor de kerst neem de CEO zich voor om af en toe door zijn enorme warenhuis te lopen en in contact te komen met zijn medewerkers. Op een bewuste dag ziet hij dat het erg druk is en dat er lange rijen voor de kassa’s staan. Er zijn op dat moment te weinig medewerkers en een van de kassa’s is nog niet in gebruik. De manager bedenkt zich geen moment, opent de kassa en begint met afrekenen. De rij wordt snel korter en de manager geniet van het werk dat hij vroeger zo vaak gedaan heeft.
Totdat er een medewerker van kantoor langskomt: “Heeft u niet iets beters te doen?” Inderdaad, er zijn nog heel wat mails te beantwoorden, de rapportage voor de raad van commissarissen is nog niet af en ook de uitbreidingsplannen voor het warenhuis wachten op zijn goedkeuring. De manager sluit de kassa en verwijst de teleurgestelde klanten naar de andere kassa’s.
Wat een gemiste kans. Immers, wat kan er in de weken voor kerst belangrijker zijn in een warenhuis? Juist in deze periode moet de omzet gemaakt worden voor het hele jaar. En niet te vergeten, het signaal dat deze CEO afgeeft richting zijn medewerkers.
Hoe kun je als leidinggevende laten zien dat het primaire proces binnen jouw school, kindcentrum of stichting het belangrijkst is? Daar krijgt immers de grote opdracht, goed onderwijs geven, vorm. Nu realiseer ik me heel goed dat je als leidinggevende niet elke zieke juf of meester kunt gaan vervangen, vooral niet nu er vrijwel geen invallers meer te vinden zijn. Toch is het een uitdaging om medewerkers te laten merken, te laten voelen, dat zij het belangrijkste werk doen. Zij zijn de handen en voeten van de organisatie. Natuurlijk, een leidinggevende heeft andere verantwoordelijkheden die ook andere kwaliteiten vragen, maar voor de uitvoering van onze opdracht is iedere medewerker een onmisbare schakel. En dan denk ik niet alleen aan de leerkrachten. Neem alleen al de schoonmaak of bijvoorbeeld de ICT. Als een van deze onderdelen hapert, wordt goed onderwijs geven een stuk moeilijker.
Nu is de verleiding groot om mooie voorbeelden te geven waarin duidelijk wordt dat medewerkers worden gewaardeerd. Zelf af toe de mouwen opstropen en meewerken, zoals de CEO uit het voorbeeld, is er een. Een goede leider kan putten uit een arsenaal van mogelijkheden om medewerkers te laten merken dat hun inzet ertoe doet. Het wordt pas gevaarlijk wanneer een manager gaat denken dat hij of zij het belangrijkste werk doet. Af en toe een beetje MBWA kan daarbij helpen.
Deze column is geschreven door
Herman Langhorst, Stichting Kindpunt
Herman Langhorst is voorzitter College van Bestuur Stichting KindPunt; kindcentraal onderwijs van 0 tot 12. Een stichting met vijf kleurrijke, breed toegankelijke scholen met een christelijke identiteit. Hij streeft naar optimale ontplooiing voor alle leerlingen binnen een veilig klimaat. Iedereen moet zich gerespecteerd en geaccepteerd voelen.