Tien jaar PO Management
Toen ik nog op de lagere school zat – zo heette in mijn tijd de basisschool – leken de jaren voorbij te kruipen. Vooral de zomervakanties duurden voor mijn gevoel eindeloos, zeker als de vriendjes met wie ik het liefst speelde op vakantie waren en er niemand was om mee te voetballen. Kon ik de tijd maar versnellen! Nu ik oud(er) ben, is dat gevoel honderdtachtig graden gedraaid. Je knippert even met je ogen en je bent zo een decennium verder. Kon ik de tijd maar vertragen!
Ik herinner me dat ik voor het eerste nummer van PO Management een reportage maakte op CBS De Fontein in Alpen aan de Rijn. Het artikel heb ik niet meer, de foto’s nog wel. Joyce van der Hoorn en haar collega Lydia Vonk tonen trots een reusachtige cheque ter waarde van 500 euro; ze hadden de ‘Trofee Onderwijs Pioniers primair onderwijs 2012-2013’ gewonnen.
Als tekstschrijver volg ik de ontwikkelingen in het primair onderwijs met belangstelling, maar wel op enige afstand. Mijn indruk? Het ging de afgelopen tien jaar veel over de werkdruk, het lerarentekort, de talloze, oneigenlijke taken die het primair onderwijs kreeg toegeschoven dan wel op zich nam en de stroom aan veranderingen die van bovenaf zijn opgelegd aan het onderwijs en zelden leidden tot een structurele verbetering.
Klopt dat beeld nou? Ik dacht: laat ik Joyce eens polsen, tien jaar na dato. Joyce bevestigt de hoge werkdruk, maar is in grote lijnen positief. Ze is zich blijven ontwikkelen, heeft zich de EDI-methode eigen gemaakt, lessen ontworpen op het gebied van bewegend leren en staat vol zelfvertrouwen voor de groep.
Ze vermoedt dat ze haar vak met plezier tot aan haar pensioen zal blijven uitoefenen. Dat sluit aardig aan bij het beeld dat ik kreeg van een aantal zij-instromende schooldirecteuren die ik recent interviewde.
Ze verdienen nu minder dan voorheen in het bedrijfsleven, maar ze halen meer voldoening uit hun werk dan ooit tevoren. Kortom: het primair onderwijs staat er misschien wel beter op dan we denken. Over tien jaar opnieuw de balans opmaken?
Deze column is geschreven door
Martin van Rooij, PO Management
Martin van Rooij is onderwijsjournalist en lid van de redactie van PO Management.