Als je niets verandert, is nascholing een last
We hebben het immers al druk genoeg met de dingen die we doen!“ Er wordt te weinig gebruikgemaakt van de e-learning”, dat hoor ik af en toe van een klant. De vraag die ik dan stel is: “Wat heb je gedaan om nascholing met behulp van e-learning een succes te laten zijn? Zodat je écht kunt profiteren van de voordelen!”
We kennen de voordelen van professionalisering wel, het is van groot belang voor de kwaliteit van het onderwijs. Het draagt bij aan de kennis en vaardigheden van leraren en ondersteunt het proces van continu verbeteren binnen schoolorganisaties.
Dit gebeurt er als je een nascholingsaanbod (via e-learning) neerzet, maar verder niets verandert: NIETS! Want:
- (Beschikbare) tijd is de grootste belemmering om aan de slag te gaan met individuele nascholing (via e-learning). Wanneer je als school geen tijd faciliteert, zien leraren nascholing vooral als een last. Dan moet je dat óók nog doen, en je had toch al zo’n drukke baan.
- Nascholing voor het hele team bestaat vaak alleen uit bijeenkomsten. Wanneer je die niet goed voorbereidt, en niet zorgt voor gelijke voorkennis en koppeling van het leren aan de dagelijkse praktijk, zijn deze bijeenkomsten vaak weinig effectief en inspirerend.
Door zo te handelen sta je eigenlijk stil en is er weinig ontwikkeling en progressie. Maar wanneer je inzet op blended learning kun je nascholing effectief inzetten voor het samen maken en geven van goed onderwijs. Leraren geven en bereiden hun lessen vaak voor vanuit isolement en werken vaak maar weinig samen met hun collega’s om hun (gezamenlijke) onderwijs nog beter te maken zodat álle kinderen zoveel mogelijk leren. Wanneer dat je doel is, maak dan nascholing onderdeel van het dagelijks werk. Door e-learning te combineren met fysieke bijeenkomsten (blended) heb je een effectief middel om samen leren en verbeteren een boost te geven.
Aan de hand van de schooldoelen kun je nascholing inzetten om daar stap voor stap aan te werken. Start met een e-learning voor verdieping in theorie en praktische voorbeelden uit het veld. Dan heeft iedereen dezelfde uitgangspunten, die je koppelt aan de eigen kennis en ervaring. Je maakt het leren blended door vervolgens in bijeenkomsten de diepte in te gaan en ideeën uit te wisselen waarmee je direct aan de slag kunt in de klas. Blended leren maakt het leren interactiever, rijker, concreter en leuker.
Dus: Hoe zet je nascholing in?
- Faciliteer tijd en ruimte.
- Geef sturing aan het veranderproces. Individueel én in teamverband. Verbind de nascholing!
- Aan de gesprekkencyclus
- Aan de jaardoelen
- Aan de koersdoelen
- Aan wetgeving (meldcode kindermishandeling, AVG, EHBO, BHV)
- Aan de dagelijkse praktijk – de kwaliteit van het lesgeven. (Handel op basis van gedegen kennis en wetenschappelijke onderbouwing – gebruik e-learning als bibliotheek.)
- Zorg voor kennisdeling na leertrajecten en leg inzichten vast (voeg ze bijvoorbeeld toe aan de e-learning).
- Geef inzicht en overzicht (alle scholing op 1 plek, bijvoorbeeld in een eigen online academie).
Wil je weten hoe je dit kunt realiseren? En ben je nieuwsgierig hoe andere scholen dat doen? Neem gerust contact op, want kennis en kunde moet je immers samen delen!
Bron: CAOP, MOOZ en Centerdata (2022). Professionalisering van leraren en docenten: onderzoek naar professionalisering in brede zin en evaluatie van de Lerarenbeurs.
Deze column is geschreven door
Klaas Bellinga, E-learning Wizard BV
Klaas Bellinga is directeur van E-learning Wizard. Hij adviseert scholen en besturen over nascholing en de implementatie van e-learning en blended learning. E-learning Wizard biedt met de Lerarenacademie een complete e-learningacademie aan waarmee besturen invulling kunnen geven aan nascholing van leerkrachten, ib'ers en schooldirecteuren.