Wil jij jezelf ontwikkelen?
Dan lijkt het er vaak op dat we alle principes en kennis van het leren overboord gooien. Niet handig! We zijn misschien ouder en volwassen, maar leerprincipes veranderen niet.
Het begint bij de behoefte aan leren. Vaak realiseren we ons niet dat als we ons willen ontwikkelen en verbeteren – om te werken aan nóg beter onderwijs – we iets moeten veranderen. Immers, als je altijd hetzelfde blijft doen, dan veranderen de resultaten niet. En als we iets willen veranderen, dan moeten we dus iets anders gaan doen dan we deden. Daarvoor hebben we nieuwe inzichten en veelal kennis nodig. Leren dus!
HOE PAK JE DAT AAN?
Dat betekent dat we ons niet alleen moeten openstellen om te leren, maar ook scherp moeten hebben wat we willen bereiken, als individu of als team.
- Wat is precies het doel dat we willen bereiken?
- Waardoor kunnen we ons laten inspireren?
- Hoe gaan we dit aanpakken?*
- Hoe gaan we ons leerproces waarderen en welke nieuwe afspraken kunnen we maken?
- En hoe en wanneer reflecteren we op ons handelen en evalueren we onze afspraken?
- Wat zijn onze vervolgstappen voor nóg verdere verbetering?
VERBIND SCHOLING AAN DOELEN
Als we op school onze doelen hebben vastgesteld in het jaarplan, dan is het eenvoudig om de benodigde scholing vast te stellen. Dat geldt natuurlijk ook voor je eigen persoonlijke doelen.
Als je het doel goed voor ogen hebt, dan wordt het ontwikkelen al een stuk eenvoudiger, zoals we allemaal wel weten .
*Blended learning / Flipping the Classroom is een efficiënte en effectieve aanpak voor teamleren. Bereid jullie studiedag voor met e-learning en start met dezelfde voorkennis!
Deze column is geschreven door
Klaas Bellinga, E-learning Wizard BV
Klaas Bellinga is directeur van E-learning Wizard. Hij adviseert scholen en besturen over nascholing en de implementatie van e-learning en blended learning. E-learning Wizard biedt met de Lerarenacademie een complete e-learningacademie aan waarmee besturen invulling kunnen geven aan nascholing van leerkrachten, ib'ers en schooldirecteuren.