Spelen serieus nemen
Rijke spelsituaties creëren in groep 1 t/m 8
Louise Berkhout
Spelen alleen voor de allerkleinsten? Louise Berkhout laat in dit boek zien dat spelen bijdraagt aan de fysieke, emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen en hoe je dat in het primair onderwijs in álle groepen een plek kunt geven.
Recensie
Het boek Spelen serieus nemen laat je zien dat spelen in álle groepen op de basisschool een waardevolle plaats in het curriculum verdient. Louise Berkhout deelt in dit boek haar kennis over spelen en roept op tot een speelse houding bij elke leerkracht.
Spelen is van belang voor de fysieke, emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling. Als het om jonge kinderen gaat, is dat wel algemeen bekend. Maar dat spelen ook op latere leeftijd een stimulans is voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen, veerkracht en flexibel denken is van groot belang. Eigenlijk houdt spelen nooit op, ook niet als je volwassen bent.
Spelen serieus nemen is geen spelletjesboek maar leert je wat je zou moeten weten over spel en geeft elke leerkracht belangrijke aandachtspunten mee.
Het creëren van speelkansen is echter niet alleen een aangelegenheid van individuele leerkrachten, maar vraagt om een visie op onderwijs. Dat maakt het boek ook interessant voor intern begeleiders, kinderopvangcentra en studenten pedagogiek.
Over de auteur
Louise Berkhout is docent aan de Hogeschool Leiden. Ze was GZ-psycholoog, heeft orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam gestudeerd en is gepromoveerd op onderzoek naar spelen en psychosociale gezondheid. Louise zet zich in om het belang van spelen op elke leeftijd onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Zij doet onderzoek naar spel, schrijft in vakbladen en geeft lezingen.
Deze recensie is geschreven door
Redactie PO Management, PO Management
De redactie van PO Management bestaat uit onderwijsjournalisten en schrijft artikelen voor het bookmagazine en voor de website. Scholen en schoolbesturen kunnen tips voor de inhoud mailen naar info@pomanagement.nl.