Zelfregulerend leren
Effectiever leren met leerstrategieën
Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik, Aimee Krikke
Leren leren is belangrijk. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er 14 leerstrategieën zijn die leerlingen kunnen inzetten om hun leren in goede banen te leiden. In dit boek worden ze allemaal beschreven en krijg je praktische tips.
Recensie
Leren leren is belangrijk. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er 14 leerstrategieën zijn die leerlingen kunnen inzetten om hun leren in goede banen te leiden. In dit boek worden ze allemaal beschreven en krijg je praktische tips.
Een adequate inzet van leerstrategieën helpt leerlingen zelfregulerend leren. Leerstrategieën dragen daarmee bij aan het vermogen van leerlingen om sturing te geven aan hun eigen leerproces en zichzelf hiervoor te motiveren. Dit belang is extra groot bij online leren.
7e herziene editie
In deze herziene uitgave van het boek Zelfregulerend leren met effectieve leerstrategieën hebben de auteurs de nieuwste inzichten op basis van recent wetenschappelijk onderzoek verwerkt. Het boek bevat veel nieuwe oefeningen en tips om met leerlingen aan de slag te gaan met leerstrategieën. Ook gaat het boek dieper in op de motivatie van leerlingen; wat drijft leerlingen, waarvoor lopen ze warm en waarom eigenlijk?
Leerstrategieën: concrete manieren van zelfregulerend leren
Uit vele onderzoeken blijkt dat leerlingen aanzienlijk beter presteren als ze leerstrategieën inzetten in hun leerproces. Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren die leerlingen bewust kunnen inzetten om het leren zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ze leren daardoor 'hoe' ze moeten en kunnen leren. Er zijn in totaal 14 leerstrategieën.
Deze leerstrategieën kunnen worden onderverdeeld in vijf clusters:
- Metacognitieve kennis: overzien, jezelf kennen
- Metacognitieve vaardigheden: vooruitkijken, bijhouden, terugkijken
- Cognitieve vaardigheden: herhalen, verdiepen, organiseren
- Organisatievaardigheden: jezelf organiseren, omgeving organiseren, anderen organiseren
- Motivatie: jezelf vertrouwen, het nut zien, jezelf motiveren
Praktische tips per leerstrategie
Zelfregulerend leren behandelt per hoofdstuk een leerstrategie en geeft praktische tips waarmee je leerlingen kunt helpen zich deze eigen te maken en te gebruiken.
Zo krijgen leerlingen met de strategie ‘Jezelf kennen’ inzicht in hun zwakke en sterke punten met betrekking tot school en weten ze welke vaardigheden ze vaker moeten oefenen. Om voor zichzelf een leeromgeving te creëren waarin ze optimaal kunnen leren, kunnen ze de strategie 'Omgeving organiseren' inzetten.
Het boek staat vol praktische tips om je leerlingen te leren leren. Sommige dingen zijn wellicht al bekend, maar door alle leerstrategieën weer eens door te nemen kun je ze bewust toepassen en leerlingen begeleiden als coach, rolmodel en creator.
Deze recensie is geschreven door
Redactie PO Management, PO Management
De redactie van PO Management bestaat uit onderwijsjournalisten en schrijft artikelen voor het bookmagazine en voor de website. Scholen en schoolbesturen kunnen tips voor de inhoud mailen naar info@pomanagement.nl.