Dubbel coderen
De kracht van woord + beeld in je les
Oliver Caviglioli
Dual coding - het combineren van woorden en beelden in je lessen. Je weet dat het werkt vanuit nieuwe kennis over het brein, maar hoe doe je dat? Dit rijk geïllustreerde boek legt het je uit en geeft je stap-voor-stapvoorbeelden.
Recensie
De aandacht voor de cognitieve wetenschap groeit. En daarmee groeit ook de populariteit van dubbel coderen – het combineren van woorden en beelden in je lessen.
Als je informatie aanbiedt in woord én beeld, blijft de stof veel beter hangen. Dat komt omdat ons werkgeheugen verbale en non-verbale (visuele) informatie afzonderlijk verwerkt, waardoor de informatie dubbel wordt opgeslagen in ons langetermijngeheugen. Dit principe noemen we ‘dubbel coderen’.
Dit rijkgeïllustreerde, praktische boek laat zien hoe je dubbel coderen toepast in je lessen. Het is geschreven met zowel de cognitieve wetenschap als de grafische beginselen in het achterhoofd. Dus het boek zelf is een fantastisch voorbeeld van dubbel coderen!
Elke pagina bevat schema’s, infographics en illustraties zodat ook de informatie in dit boek dubbel gecodeerd wordt in je brein. Meer dan 35 leraren, onderwijsontwikkelaars, psychologen en informatie-ontwerpers leggen uit – en laten zien – hoe zij dubbel coderen in de praktijk gebruiken. Door die principes toe te passen in je lessen, wordt leren effectiever, efficiënter en leuker. Laten we gaan leren! Van dit boek word je enthousiast, dat kan niet anders.
Deze recensie is geschreven door
Sabine Kokee, Leuker.nu
Sabine Kokee richt zich als directeur/uitgever met uitgeverij Leuker.nu op het maken van uitgaven voor professionals in het onderwijs, met name voor leerkrachten en directeuren in het basisonderwijs. Sabine is de uitgever van PO Management.