Krachtig van binnen, sterk naar buiten!
Hét handboek met alles wat uw basisschool nodig heeft voor PR in de praktijk
Sandra van der Bolt en Twanny Verdonschot
Imago is het beeld dat anderen van iets of iemand hebben. Dat beeld kun je niet afdwingen maar wel beïnvloeden. In Krachtig van binnen, sterk naar buiten! worden scholen handreikingen geboden om na te denken over hoe ze graag willen dat anderen de school zien. Bij het kiezen van een school zijn er zowel emotionele als rationele overwegingen in het spel. Een duidelijk en juist imago kan die keuze ten voordele van de school beïnvloeden. Het is vooral belangrijk dat een school trots uitstraalt: ‘dit doen wij, dit vinden wij belangrijk en hier staan wij achter’.
Recensie
Imago is het beeld dat anderen van iets of iemand hebben. Dat beeld kun je niet afdwingen maar wel beïnvloeden. In Krachtig van binnen, sterk naar buiten! worden scholen handreikingen geboden om na te denken over hoe ze graag willen dat anderen de school zien. Bij het kiezen van een school zijn er zowel emotionele als rationele overwegingen in het spel. Een duidelijk en juist imago kan die keuze ten voordele van de school beïnvloeden. Het is vooral belangrijk dat een school trots uitstraalt: ‘dit doen wij, dit vinden wij belangrijk en hier staan wij achter’.
Het boek is opgebouwd uit korte beschrijvingen van verschillende onderwerpen per thema met daarin zichtbaar de samenvatting van de gebruikte terminologie. Ook wordt er in het boek met iconen gewerkt. Deze zijn eerder in een legenda beschreven: Activiteit, Profilering, Idee en Tip, zodat je weet met welke soort tekst je te maken hebt en wat ermee gedaan kan worden.
Het boek is rijkelijk voorzien van voorbeelden hoe andere scholen aan de slag zijn gegaan met hun imago. De onderwerpen zijn zo herkenbaar voor diegenen die aan de slag willen met de in- en externe communicatie en pr.
Stapsgewijs word je geholpen om op praktische wijze de p(ublic)r(elations) van je school vorm te geven. Op deze manier kun je als school, of beter als team, werken aan een doordacht en goed imago van je school. In vier stappen: Schoolprofilering, Ambassadeurschap, De Gastvrije school en Communicatie, word je meegenomen in hoe je dat aanpakt. De stappen worden voorzien van heldere en invulbare bijlagen achter in het boek.
Hoe slecht nieuws te brengen, komt ook aan de orde. Het is goed als scholen daar (vooraf) doordachter bij stilstaan. Hoe pak je de communicatie rond slecht nieuws aan? Waar, wanneer en hoe breng je slecht nieuws?
Als extraatje worden er handreikingen gegeven voor de organisatie van de open dagen en het eerste kennismakingsgesprek op school.
Gelukkig zijn de auteurs op de hoogte van de regels met betrekking tot privacy en de minimale leeftijd van bijvoorbeeld Facebookgebruik.
Soms wordt er wel erg veel terminologie gebruikt uit de pr- en communicatiewereld, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de heldere uitleg in overzichtelijke paragrafen.
Ik vond het jammer dat er verwezen wordt naar een minder positief socialmediaprotocol dat erg gericht is op ‘wat mag niet’ in plaats van ‘kijk eens wat er kan’.
Ook mis ik de suggestie om ouders en leerlingen bij school te betrekken door een weblog op de schoolwebsite te plaatsen. Maar ja, ik ben daarin natuurlijk bevooroordeeld.
Scholen hebben met dit boek een mooie leidraad om serieus aan de slag te gaan met een doordacht plan rond communicatie en pr, zowel naar binnen gericht als naar buiten toe. Het boek is gericht op het po maar kan ook prima door een vo-school gebruikt worden.
Deze recensie is geschreven door
Karin Winters, Vives Magazine
Karin Winters is onderwijsondernemer en edublogger en hoofdredacteur van Vives Magazine. Kijk voor meer informatie op www.karinwinters.nl.