Leidinggeven aan een PLG
Richard DuFour & Michael Fullan
Hoe zorg je voor de cultuuromslag die hoort bij een professionele leergemeenschap?
Hoe zorg je ervoor dat die verandering beklijft?
Dit boek geeft de antwoorden.
Recensie
Leerlingen leren beter als ook hun leraren blijven leren. Als leraren niet geïsoleerd voor de klas staan, maar hun werkwijze en resultaten met elkaar delen en samen streven naar betere leerlingprestaties. Een professionele leergemeenschap (PLG) creëert de voorwaarden voor deze samenwerking.
In 'De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG' bundelen de bekende onderwijswetenschappers Richard DuFour en Michael Fullan hun kennis. Dat resulteert in een heldere uiteenzetting van de manier waarop leiders een PLG-proces kunnen aansturen.
Zij stellen dat het onderwijs verbetert als scholen ook hun deur voor elkaar openzetten en continu van elkaar leren. Als leiders - bestuurders en directeuren - zich samen verantwoordelijk voelen voor het onderwijs op al hun scholen en samen met overheden eendrachtig optrekken om de onderwijskwaliteit te optimaliseren. Kortom: als het hele systeem werkt als een professionele leergemeenschap.
Met dit boek zet u in elk geval zelf vast de stap om bij u op school een professionele leergemeenschap op te zetten.
Deze recensie is geschreven door
Redactie PO Management, PO Management
De redactie van PO Management bestaat uit onderwijsjournalisten en schrijft artikelen voor het bookmagazine en voor de website. Scholen en schoolbesturen kunnen tips voor de inhoud mailen naar info@pomanagement.nl.