Leidinggeven aan onderzoekende scholen
Meta Krüger
Opbrengstgericht werken legt binnen scholen een nadruk op meetbare leerprestaties. Maar de leerling van nu heeft ook sociale competenties en een onderzoekende houding nodig. Dat onderstreept de Onderwijsraad in een recent advies.
Recensie
De Kenniskring van het Lectoraat Leiderschap in het Onderwijs van PentaNova vindt dat onderzoeksmatig leiderschap in onderzoekende scholen kan leiden tot onderwijs dat beter is afgestemd op de eisen van de hedendaagse maatschappij. De Kenniskring doet hier al enkele jaren onderzoek naar. Dit boek omschrijft de onderzoeksresultaten tot nu toe en biedt scholen een handreiking voor het beter benutten van data op leerling- en schoolniveau.
Het eerste deel van Leidinggeven aan onderzoekende scholen behandelt het theoretische begrip 'onderzoeksmatig leiderschap': wat is dat en wat zijn de effecten ervan voor de school van de 21ste eeuw? Deel twee van het boek richt zich op de onderzoeksresultaten. Elk hoofdstuk geeft aanbevelingen voor het creëren van een onderzoekende cultuur op school.
Deze recensie is geschreven door
Redactie PO Management, PO Management
De redactie van PO Management bestaat uit onderwijsjournalisten en schrijft artikelen voor het bookmagazine en voor de website. Scholen en schoolbesturen kunnen tips voor de inhoud mailen naar info@pomanagement.nl.