Onderwijs op koers houden
Een pedagogisch-didactisch kompas
Fred Jansen, Jan Dirk Imelman, Wilna Meijer en Piet van der Ploeg
Dit boek zet alles op een rij wat je wilt weten over de kern van goed onderwijs. Vier wetenschappers bundelen hun schat aan kennis om de lezer het kompas te geven voor een duidelijke koers voor hun onderwijs.
Recensie
Iedereen wil goed onderwijs voor alle leerlingen.
Maar vanaf dit punt lopen de meningen enorm uiteen. Het ontbreekt aan een gedeeld beeld van goed onderwijs dat als kompas kan fungeren. Hierdoor is het onderwijs op drift geraakt. Steeds wisselende maatschappelijke opdrachten, eenzijdige theorieën en particuliere opvattingen zorgen voor onproductieve debatten en voortdurende koerswijzigingen. Goed onderwijs heeft uiteraard vele gezichten, maar er zijn ook voorwaarden waaraan iedere uitwerking van goed onderwijs moet voldoen.
Deze kern van goed onderwijs is al lang op begrip gebracht, maar is volledig overwoekerd geraakt en voor velen onbekend. In dit boek leggen de auteurs deze kern weer bloot. Ze bieden leraren en ander onderwijspersoneel, lerarenopleiders, schoolleiders, onderwijsbestuurders en onderwijswetenschappers een kompas om weer koers te geven aan het onderwijs op alle niveaus.
Over de auteurs
Fred Janssen is hoogleraar didactiek van de natuurwetenschappen en directeur van het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleidingen, Onderwijsonderzoek en Nascholing (ICLON) van de Universiteit Leiden
Jan Dirk Imelman is emeritus hoogleraar, respectievelijk in de wijsgerige en historisch pedagogiek (Rijksuniversiteit Groningen) en in de geschiedenis van opvoeding en onderwijs (Universiteit Utrecht).
Wilna Meijer is emeritus universitair hoofddocent algemene pedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.
Piet van der Ploeg is lector bij Academia University of Applied Sciences in Amsterdam en universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Inhoudsopgave
- Inleiding
- De kern van goed onderwijs. Fred Janssen
- Onderwijs: ontwikkeling-volgend of vormend. Kleine geschiedenis van pedagogische ideeën. Jan Dirk Imelman
- Burgerschap in de mangel van overheidsdruk en onderwijskunde. Een pleidooi voor algemene vorming als burgerschapsvorming. Piet van der Ploeg
- Het debacle van het begrijpend lezen en de uitweg. Wilna Meijer
- Algemene vorming. De actuele betekenis van een klassiek pedagogisch begrip. Wilna Meijer
- Perspectieven als fundament voor leerplanontwikkeling. Fred Janssen
- Perspectiefgericht onderwijs. Praktisch en veelzijdig uitgewerkt. Fred Janssen
- De kern van het beroep van leraar. Terug naar de toekomst. Fred Janssen
- Wijsgerige pedagogische achtergronden van het onderwijs. Jan Dirk Imelman
- Epiloog
Deze recensie is geschreven door
Redactie PO Management, PO Management
De redactie van PO Management bestaat uit onderwijsjournalisten en schrijft artikelen voor het bookmagazine en voor de website. Scholen en schoolbesturen kunnen tips voor de inhoud mailen naar info@pomanagement.nl.