PO Management

Open menu
Thema's
Slim!

Onderwijs op koers houden

Een pedagogisch-didactisch kompas
Fred Jansen, Jan Dirk Imelman, Wilna Meijer en Piet van der Ploeg

Dit boek zet alles op een rij wat je wilt weten over de kern van goed onderwijs. Vier wetenschappers bundelen hun schat aan kennis om de lezer het kompas te geven voor een duidelijke koers voor hun onderwijs.

Recensie

Iedereen wil goed onderwijs voor alle leerlingen.

Maar vanaf dit punt lopen de meningen enorm uiteen. Het ontbreekt aan een gedeeld beeld van goed onderwijs dat als kompas kan fungeren. Hierdoor is het onderwijs op drift geraakt. Steeds wisselende maatschappelijke opdrachten, eenzijdige theorieën en particuliere opvattingen zorgen voor onproductieve debatten en voortdurende koerswijzigingen. Goed onderwijs heeft uiteraard vele gezichten, maar er zijn ook voorwaarden waaraan iedere uitwerking van goed onderwijs moet voldoen.

Deze kern van goed onderwijs is al lang op begrip gebracht, maar is volledig overwoekerd geraakt en voor velen onbekend. In dit boek leggen de auteurs deze kern weer bloot. Ze bieden leraren en ander onderwijspersoneel, lerarenopleiders, schoolleiders, onderwijsbestuurders en onderwijswetenschappers een kompas om weer koers te geven aan het onderwijs op alle niveaus.

Over de auteurs

Fred Janssen is hoogleraar didactiek van de natuurwetenschappen en directeur van het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleidingen, Onderwijsonderzoek en Nascholing (ICLON) van de Universiteit Leiden

Jan Dirk Imelman is emeritus hoogleraar, respectievelijk in de wijsgerige en historisch pedagogiek (Rijksuniversiteit Groningen) en in de geschiedenis van opvoeding en onderwijs (Universiteit Utrecht).

Wilna Meijer is emeritus universitair hoofddocent algemene pedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.

Piet van der Ploeg is lector bij Academia University of Applied Sciences in Amsterdam en universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Inhoudsopgave

  • Inleiding
  • De kern van goed onderwijs. Fred Janssen
  • Onderwijs: ontwikkeling-volgend of vormend. Kleine geschiedenis van pedagogische ideeën. Jan Dirk Imelman
  • Burgerschap in de mangel van overheidsdruk en onderwijskunde. Een pleidooi voor algemene vorming als burgerschapsvorming. Piet van der Ploeg
  • Het debacle van het begrijpend lezen en de uitweg. Wilna Meijer
  • Algemene vorming. De actuele betekenis van een klassiek pedagogisch begrip. Wilna Meijer
  • Perspectieven als fundament voor leerplanontwikkeling. Fred Janssen
  • Perspectiefgericht onderwijs. Praktisch en veelzijdig uitgewerkt. Fred Janssen
  • De kern van het beroep van leraar. Terug naar de toekomst. Fred Janssen
  • Wijsgerige pedagogische achtergronden van het onderwijs. Jan Dirk Imelman
  • Epiloog
Deze recensie is geschreven door
Redactie PO Management
Redactie PO Management, PO Management

De redactie van PO Management bestaat uit onderwijsjournalisten en schrijft artikelen voor het bookmagazine en voor de website. Scholen en schoolbesturen kunnen tips voor de inhoud mailen naar info@pomanagement.nl.

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!