PO Management

Open menu
Thema's
Compleet leesonderwijs
Compleet leesonderwijs

Begrijpend lezen, voortgezet technisch lezen én fictielezen! Het is bij velen wel bekend, wekelijks maakt team Nieuwsbegrip van de CED-Groep complete lessen voor begrijpend lezen, rekenen en schrijfvaardigheid. Altijd met focus op de actualiteit. Het laatste jaar is er veel veranderd in Nieuwsbegrip. Het Goud-pakket is doorontwikkeld tot één complete leesmethode voor begrijpend lezen, technisch lezen én fictielezen aan de hand van rijke teksten. Alles wat leerkrachten nodig hebben om aan de slag te gaan met het beste leesonderwijs. In dit artikel zetten we de ontwikkelingen voor je op een rij.

Lees verderTaal
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit

Een audit roept vaak de associatie met beoordeling op. En dat element zit er natuurlijk in. Maar hoe mooi zou het zijn als een audit vooral op groei gericht is! Groei en ontwikkeling van alle betrokkenen in de school. Dit artikel beschrijft zo’n aanpak van waarderend oordelen, waarbij beoordeling en ontwikkeling geïntegreerd zijn.

Allereerst worden de ontwikkelingsgerichte uitgangspunten beschreven, gericht op leerlingen, leraren en de schoolorganisatie. Daarna wordt de werkwijze van de audit uiteengezet. Het artikel sluit af met mogelijke toepassingen en manieren om met de conclusies en aanbevelingen van de audit om te gaan. Alle kijkwijzers en materialen zijn als download toegevoegd.

Lees verderKwaliteit
Afl. 2: Joppe uit de startblokken
Afl. 2: Joppe uit de startblokken

Na een paar jaar brainstormen, onderzoeken en ontwerpen is obs Joppe in Nieuw-Vennep dit jaar gestart met een fonkelnieuw onderwijsconcept. Zeven weken zijn ze nu onderweg. Maart volgend jaar vindt het eerste ‘peilstokmoment’ plaats. Toch kunnen – voorzichtig – de eerste conclusies al worden getrokken.

Lees verderMotivatie
Deel 2: Zonder lesdoelen geen houvast
Deel 2: Zonder lesdoelen geen houvast

In het eerste artikel over lesdoelen vertelde ik over een rekenles van juf Yvonne die haar kinderen leerde hoe je de tijdsduur tussen twee digitale tijden kunt uitrekenen. De context van haar verhaal was opgebouwd rond de dienstregeling van de NS. Yvonne startte haar les met een opgave om de reisduur te bepalen van een traject tussen Weert en Utrecht Centraal. Met deze startopdracht kon Yvonne de voorkennis van de leerlingen inschatten (peilen van de beginsituatie) en hun aandacht richten op het lesdoel.

Lees verderDidactiek
Word een topleraar!
Word een topleraar!

Bazalt Groep pakt groots uit met een onderwijseventreeks. De afgelopen jaren was de onderwijsprofessional die verdieping zocht vooral aangewezen op digitale media. Een live-event was niet mogelijk, terwijl je samen en in het contact met collega’s juist zoveel leert. Zoek je verdieping en verbinding? Dan hebben we goed nieuws voor je. Onder de titel ‘Word een topleraar!’ organiseert Bazalt Groep vier onderwijsevents: drie online en de vierde, maart 2023, live. Laat je inspireren en leer werkwijzen die je meteen kunt toepassen in je lessen.

Lees verderDidactiek
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.1)
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.1)

Het fundament - Het idee dat organisaties kunnen leren is niet nieuw en ontstond al in de jaren 70. De gedachte is dat je door tot nieuwe inzichten te komen, producten, processen en diensten kunt verbeteren of vernieuwen. Het bouwen aan zo’n lerende organisatie is meer dan nascholing organiseren. Het leren is een continu proces als natuurlijk onderdeel van je werk. Het leren wordt dan ervaren als ‘erbinnen’ en niet als ‘ernaast’. Met het Ontwikkelhuis werk je gericht aan een lerende school.

 

Lees verderProfessionalisering
Goed onderwijs in een professionele omgeving
Goed onderwijs in een professionele omgeving

Het uitgangspunt binnen Scholengroep Perspectief is dat iedere medewerker zélf verantwoordelijk is voor het eigen professioneel functioneren én het onderhouden van de daarbij behorende (werk)relaties. Daarbij gaat het om de balans in employability tussen de huidige professionele, duurzame en brede inzetbaarheid binnen de organisatie én de toekomstige loopbaanontwikkeling in of buiten de organisatie.

In dit artikel vertellen Tineke Rozema (stafmedewerker onderwijs en kwaliteit en schoolleider) en Rob Brunekreeft (bestuurder) van Scholengroep Perspectief hoe zij het Ontwikkelhuis inzetten en PLG's een prominente rol geven in het ontwikkelen tot een lerende organisatie.

Lees verderMotivatie
Gespreid leiderschap
Gespreid leiderschap

Het schoolleiderschap is nogal een eenzaam beroep, hoor je wel eens. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Wie zijn school runt op basis van gespreid leiderschap komt van zijn eiland af en maakt optimaal profijt van alle kennis en kunde binnen het team. Zowel in de school als de stichting waar deze deel van uitmaakt. Hoe zet je gespreid leiderschap in en wat betekent dit voor jouw rol als schoolleider of bestuurder? Brigit van Rossum, docent aan de AVS Academie, helpt je op weg.

Lees verderProfessionalisering

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!