PO Management

Open menu
Thema's
Zo houd je leerlingen in het regulier onderwijs
Zo houd je leerlingen in het regulier onderwijs

Soms vertoont een leerling zulk ingewikkeld gedrag dat hij niet te handhaven is in een reguliere klas. Dan maar naar het gespecialiseerd onderwijs? Dat vonden ze in Meppel geen goed idee. Een tijdelijke interventie werpt zijn vruchten af.

OPDC Meppel: "Wij hebben de overtuiging dat je door gerichte interventies kinderen kunt leren hun problematische gedrag te veranderen, zodat ze weer terug kunnen naar hun eigen basisschool."

Lees verderOnderwijs & Zorg
Voorkom vastlopen onderwijsverandering
Voorkom vastlopen onderwijsverandering

Oude patronen kunnen ons erg hinderen bij onderwijsvernieuwing. Welke patronen zijn dat en hoe ga je daarmee om? In dit artikel bespreek ik zeven inconsistenties in ons denken en handelen en geef ik suggesties voor een oplossingsrichting.

"Leren kan niet zonder risico nemen."

Lees verderManagement
Hoogbegaafdheid heeft vele facetten
Hoogbegaafdheid heeft vele facetten

Een reeks bundels met stevig onderbouwde verhalen over hoogbegaafdheid, bezien vanuit diverse invalshoeken door wetenschappelijke experts, bedoeld om het denken over begaafdheid te stimuleren. Dat was het idee van dr. Eleonoor van Gerven toen ze in 2016 De Gids publiceerde. Eind 2023 verschijnt deel twee.

"Bij een jong kind is acht weken stilstand echt heel veel."

Lees verderPedagogiek
Tweeluik leergangen AVS
Tweeluik leergangen AVS

Op veel plekken in Nederland zijn scholen hard bezig om zichzelf ‘om te bouwen’ tot een Integraal Kind Centrum (IKC). Een geweldige transitie die echt om een andere manier van denken en organiseren vraagt. Uitdagend, zéker, en daarom besloot Ralf Dwars, bestuurder bij Brigantijn, om ‘zijn’ schoolleiders mee te nemen in een incompanytraject bij Academie & Vakvereniging Schoolleiders (AVS), dat hen allemaal in één klap klaarstoomt tot directeur van een IKC.

"Teambuilding was zonder twijfel de grote bijvangst."

Directeur Michelle Homburg-Nijhof sloot als deelnemer aan bij het incompanytraject Directeur Integraal Kind Centrum van haar buren bij Stichting Brigantijn. Toch hangt er geen bordje ‘IKC’ op de voordeur van daltonschool De Wegwijzer in Losser. “Het is mooi als het zover komt, maar niet mijn hoofddoel”, stelt zij heel helder. Michelle wil vooral het allerbeste onderwijs ontwikkelen voor kinderen die dat het allerhardst nodig hebben en daarin is haar leiderschap cruciaal.

"Ik beland bij niemand meer onder in het laatje."

Lees verderProfessionalisering
Stichting BOOR over kwaliteitsbeleid
Stichting BOOR over kwaliteitsbeleid

Stichting BOOR stuurt op onderwijskwaliteit en opbrengsten. Stichting BOOR gebruikt hiervoor de OGW4D-aanpak, ofwel opbrengstgericht werken in 4D. Hugo Hopstaken (hoofd afdeling onderwijskwaliteit) en Manal Benaissa (beleidsadviseur onderwijskwaliteit) leggen uit hoe dit in de praktijk werkt.

"OGW4D is een aanpak die voor iedereen inzichtelijk en duidelijk moet zijn. De begeleiding, de trainingen en het OGW4D-boek hebben uniformiteit gebracht in onze taal en in ons denken en handelen."

Manal Benaissa, beleidsadviseur onderwijskwaliteit, stichting BOOR

Lees verderKwaliteit
Nieuwe uitgave 'De vier sleutels'
Nieuwe uitgave 'De vier sleutels'

Zeven jaar geleden schreef onderwijsadviseur Theo Wildeboer zijn wetenschappelijk onderbouwde boek Slim! De 4 sleutels voor een effectieve les. De laatste jaren is een stroom aan nieuwe publicaties verschenen en zijn nieuwe inzichten opgedaan. Daarom is dit najaar een geactualiseerde versie verschenen.

Met de 4 sleutels voor een effectieve les stuur je slim en gecontroleerd op verdiepend leren en hogere leeropbrengsten:

  1. Het lesdoel
  2. De kortste weg naar Rome
  3. Actieve betrokkenheid
  4. Afstemming
Lees verderDidactiek
Krachtig voor de klas
Krachtig voor de klas

Goed onderwijs begint bij deskundige leraren die het maximale uit hun leerlingen weten te halen. Bazalt Groep helpt daarbij en ondersteunt scholen en leraren met programma’s gericht op bewezen effectief onderwijs. Het dienstenpakket is verdeeld over zeven thema’s. Een daarvan is ‘Krachtig voor de klas’.

"Niet zélf harder lesgeven, maar de léérlingen harder laten leren."

Lees verderDidactiek
Full-service e-learning
Full-service e-learning

E-learning Wizard, bekend van de online schoolacademies op maat, gaat een nieuwe fase in. Een fase die ruimte biedt voor groei en uitbreiding van de dienstverlening. Toch blijft de organisatie klein en persoonlijk.

Hoe dat kan, leggen Karla Okken, Klaas Bellinga en Patrick Falk samen uit. 

"De inzet van e-learning bij teamscholing is met de komst van het werken in PLG's alleen maar belangrijker geworden."

Lees verderE-learning

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!