PO Management

Open menu
Thema's
Gericht coachen van leerkrachten
Gericht coachen van leerkrachten

Door kritisch te kijken naar het functioneren van je leerkrachten, kun je het onderwijs op je school naar een hoger plan tillen. De vaardigheidsmeter (VHM) van Cadenza Onderwijsconsult is een instrument om op een constructieve manier leerkrachten van feedback te voorzien, met als doel dat ze zich verder ontwikkelen.

Basisschool De Tol in Zuidlaren gebruikt de VHM inmiddels al drie jaar om leerkrachten gericht te coachen. 

Lees verderProfessionalisering
Hoe word je fijnmazig bekwaam?
Hoe word je fijnmazig bekwaam?

Bestuurder Bas van Loo heeft docentprofessionalisering tot een van de pijlers van zijn beleid gemaakt. "Grofmazig doen we het uitstekend, maar als je fijnmazig kijkt, kunnen we nog grote sprongen vooruit maken."Een eigen e-learningacademie moet dat mogelijk maken.

In dit artikel deelt Bas van Loo zijn ervaringen met de implementatie van die e-learningacademie en zijn aanpak van docentoprofessionalisering.

Lees verderProfessionalisering
Beoordelen om te leren
Beoordelen om te leren

Wat is de kracht van feedup, feedback en feedforward? Dagelijks beoordelen leerkrachten het leren van leerlingen. Ze doen dat vaak zonder dat ze er zelf erg in hebben. 

Zoals juf Anne die merkt dat Sophie erg haar best doet bij een aardrijkskundeopdracht. Zij complimenteert haar en zegt: “Je hebt tot nu toe alles goed. Ik denk dat als je zo door gaat, je straks alle vragen goed hebt.”Meester Lars ziet de onhandige aanpak van Joeri bij het oplossen van staartdelingen en wijst hem daarop. Hij vraagt hem of hij de sommen ook op een andere manier kan maken. Juf Marleen vraagt haar leerlingen de spreekbeurt van Thomas te beoordelen aan de hand van een beoordelingsformulier dat ze samen met de groep heeft gemaakt. De leraren in deze voorbeelden gebruiken beoordelen om leerlingen verder te helpen in hun leerproces. Ze passen Beoordelen om te Leren toe.

Lees verderDidactiek
Twijfel als hoogste goed
Twijfel als hoogste goed

Hij is als panellid iedere week op televisie te zien bij het populaire programma Proefkonijnen. Hij ziet het als zijn taak om ‘het volk’ tot helder denken aan te zetten. “Daar worden we met z’n allen gelukkiger van”, is zijn stellige overtuiging. Filosofie als schoolvak vindt hij daarom een goede zaak. Een vraaggesprek met informaticus en filosoof Bas Haring. “Ja, ik prikkel graag. Dat zet mensen aan tot denken.”

Lees verderDidactiek
Intern sturen op leeropbrengsten
Intern sturen op leeropbrengsten

Om de resultaten van het Nederlandse onderwijs te verhogen is vanaf 2008 opbrengstgericht werken in zwang geraakt. Intern sturen scholen op hun leeropbrengsten en extern verantwoorden ze zich hierover. Op het schakelpunt van deze twee ‘dimensies’ van opbrengstgericht werken bevindt zich de schoolleider. Hij staat voor de uitdagende taak om opbrengstdata voor zijn team net zo betekenisvol te laten zijn als voor het schoolbestuur en de Inspectie van het Onderwijs.

Lees verderManagement
Klantgerichtheid & Oudertevredenheid
Klantgerichtheid & Oudertevredenheid

Het Servqual-model. Deze whitepaper van Scholen met Succes verschijnt naar aanleiding van het artikel ‘Klantgerichtheid en oudertevredenheid- Het belang van tevredenheidsonderzoek onder ouders’ dat verscheen in PO Management (nr 3 – november 2014).

In deze paper wordt dieper ingegaan op de zes gaten van het Servqual-model en het geeft een overzicht van de te gebruiken onderzoeksmethoden van gat 1 uit dit model en hoe deze toe te passen/uit te voeren in de praktijk.

Lees verderCommunicatie
Het toekomstbeeld voor uw school
Het toekomstbeeld voor uw school

Het schoolprofiel: Werk aan een toekomstbeeld voor uw school

Ik zit bij een managementoverleg op de Nicolaasschool. De bespreking gaat over het werken aan het nieuwe schoolplan. De directeur werpt een balletje op: “Nu we hier toch mee aan de slag gaan, zullen we dan met het hele team ook de visie van de school weer eens tegen het licht houden? Er is zo veel veranderd.”

Enkele MT-leden trekken een gezicht: “Een visiedag? De naam alleen al!” De laatste visiedag met het team staat nog in hun geheugen gegrift: dat was zo’n slaapverwekkende dag met veel wollig gepraat en vrijblijvende discussies. Nee, dat niet weer a.u.b.!

Lees verderManagement
Hoe krijgen we kinderen meer aan het bewegen?
Hoe krijgen we kinderen meer aan het bewegen?

Bewegingsonderwijs en spelen dé basis voor gezonde scholen

Bewegen, spelen en sporten krijgen steeds meer aandacht binnen het basisonderwijs. Dat is niet vreemd, want het belang van bewegen bij kinderen wordt steeds meer onderkend. Bewegen heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van de motorische vaardigheden en uit onderzoek blijkt dat bewegen ook een niet te onderschatten invloed heeft op de schoolprestaties. Maar hoe kun je als school optimaal invulling geven aan bewegen in en rondom de school?

Lees verderFacilitair

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!