PO Management

Open menu
Thema's
Samen kijken, meer zien, beter beslissen
Samen kijken, meer zien, beter beslissen

Heeft het team een reële kijk op de schoolwerkelijkheid? Tegenvallende eindopbrengsten, strubbelingen in de communicatie met ouders of onvoldoende differentiatie… Als schooldirectie of team is het altijd verstandig om u de vragen te stellen: ‘Zijn wij als team wel écht situatiebewust bezig? Hebben wij een reële kijk op de schoolwerkelijkheid?’ In mijn dagelijkse werk help ik ambitieuze schoolleiders en bestuurders om de kwaliteit van hun scholen naar een hoger level te brengen. Daarnaast ben ik gebrevetteerd piloot. In mijn presentaties en trainingen over leiderschap, samenwerken en onderwijskwaliteit trek ik daarom vaak parallellen met de luchtvaart. In dit artikel ga ik in op de vraag: wat zouden schoolteams kunnen leren van de luchtvaart als het gaat om ‘rampenpreventie’?

Lees verderManagement
Grote stap vooruit naar Passend Onderwijs
Grote stap vooruit naar Passend Onderwijs

In Impulsklassen luisteren leerlingen, ouders en leerkrachten écht naar elkaar.

Passend onderwijs houdt de gemoederen flink bezig. Leerkrachten en directeuren staan er over het algemeen niet onwelwillend tegenover, maar geven tegelijkertijd aan dat het hen aan tijd ontbreekt om ‘op maat onderwijs’ voor vrijwel iedere leerling mogelijk te maken. Toch kan het wel. De Impulsklassen bewijzen dit. Dr. Annemieke Mol Lous, lector aan de Hogeschool Leiden en de Thomas More Hogeschool in Rotterdam, legt uit waarom de Impulsklassen zo succesvol zijn.

Lees verderProfessionalisering
Marrit Steenbergen koppelt talent aan discipline
Marrit Steenbergen koppelt talent aan discipline

Nederland is een land van topzwemmers en vooral:topzwemsters. Denk aan Ranomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk en Inge Dekker. Schrijf daar maar vast in potlood de naam van Marrit Steenbergen bij, want de ster van deze Friezin rijst snel.

Marrit Steenbergen: "We gaan naar de TAN, de Talentenacademie Noord, bij het OSG Sevenwolden in Heerenveen. Daar zitten we bij elkaar in een apart klaslokaal. We bestuderen de stof en maken ons huiswerk. Eén keer per week komt van elk vak een leraar langs die we vragen kunnen stellen."

Lees verderPedagogiek
Toetsen in de basisschool
Toetsen in de basisschool

Wat de Cito-toets ons wél en niet zegt

De laatste jaren wordt er in het basisonderwijs veel over het afnemen van toetsen gediscussieerd. Het gesprek spitst zich toe op de inzet en interpretatie van de Cito-toetsen.

Het maakt de emotie rond toetsen in de basisschool zichtbaar: “We werken toch niet alleen voor de Cito-toets?” Dit artikel heeft tot doel om de waarde van Cito-toetsen in het onderwijs voor leerkrachten en schoolleiders zowel te nuanceren als te versterken.

Lees verderDidactiek
Stap voor stap naar een succesvol schoolplein
Stap voor stap naar een succesvol schoolplein

Het schoolplein is voor een school van educatieve en recreatieve waarde. Het is een plek waar door de leerlingen gespeeld, geleerd en geleefd wordt. Maar de laatste jaren lijkt het schoolplein achter te lopen op ontwikkelingen binnen het onderwijs. Nieuwe onderwijsconcepten zoals integrale kindcentra, nieuwe lestijden, wetswijzigingen en het aanhoudende debat over het aantal gymlessen binnen het basisonderwijs zijn van invloed op het schoolplein.

Hoogste tijd om het plein aan te passen naar een schoolplein van deze tijd. Waar moet je beginnen als je het schoolplein wilt opknappen? Wie moet je erbij betrekken? En hoe zit het met de financiering? Veel scholen worstelen met deze vragen. Daarom zetten we in deze whitepaper in een helder stappenplan uiteen welke stappen je het beste kan nemen, voor welke keuzes je komt te staan en waar je rekening mee moet houden. Van het schrijven van een Plan van Aanpak tot het maken van een ontwerp en het organiseren van de uitvoering. Ook laten we je zien welke acties de school moet oppakken en geven we tips om het proces naar een nieuw schoolplein zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Deze whitepaper is gepubliceerd naar aanleiding van artikel in PO Management nummer 3 'Hoe krijgen we kinderen meer aan het bewegen?'. 

 

Lees verderFacilitair
Differentiëren met digitale leermiddelen
Differentiëren met digitale leermiddelen

Grip op onderwijs in de nieuwe tijd

In dit artikel krijgt u antwoord op de vraag hoe het onderwijs kan differentiëren met digitale leermiddelen. De relevantie van deze vraag wordt ingegeven door de waarneming dat scholen en leraren soms de regie over de leerprocessen van hun leerlingen kwijtraken. Steeds meer digitale leermiddelen nemen een of meerdere delen van het didactisch proces over. De auteurs gaan vooral dieper in op de onderwijskundige keuzes die een school heeft ten aanzien van de wijze waarop zij wil differentiëren met (of zonder) digitale leermiddelen.

Met dit artikel belichten Wijnand Gijzen en Henk van de Hoef een kant van leren in de 21e eeuw die nog door weinig deskundigen zo toegankelijk is beschreven.

Expertmeeting

Op 16 september 2015 organiseren de auteurs een expertmeeting rondom dit thema. Naast een korte toelichting van Wijnand Gijzen en een tweede gastspreker, zullen we in ronde tafelgesprekken van gedachte wisselen over de inhoud van het artikel. Deze expertmeeting is toegankelijk voor elke professional die zich bezig houdt met het ontwikkelen of toepassen van digitale leermiddelen in het primair onderwijs.

Meer informatie over de expertmeeting is te vinden op www.l21.nl

Lees verderDidactiek
Van rendements- naar talentdenken
Van rendements- naar talentdenken

In de maatschappij staat het rendementsdenken ter discussie: Studenten en docenten van universiteiten komen in opstand tegen het rendementsdenken. Bewegingen zoals “Nederland Kantelt” wijzen op een onontkoombare cultuuromslag waarbij alternatieven voor het rendementsdenken worden gezocht en gedeeld. Ouders lijken meer te kiezen voor onderwijsrichtingen die aansluiten bij het vrijheidsdenken (NOS). 

Wij willen in dit artikel aangeven wat nodig is om te komen tot een onderwijsorganisatie die gericht is op het talentdenken. Welke interventies passen daarbij?

 

Lees verderManagement
Nieuw Toezichtkader 2016
Nieuw Toezichtkader 2016

Vanaf 1 augustus 2016 werkt de inspectie met een nieuw toezichtkader. Doel is de kwaliteit van het onderwijs naar een hoger plan tillen en meer maatwerk bieden. Volgens onderwijsadviseur en auditor Jaap de Jonge van Cadenza Onderwijsconsult zijn de veranderingen in het toezichtkader voor scholen en de inspectie zowel een kans als een bedreiging. Hij geeft tips hoe scholen zich zo goed mogelijk kunnen voorbereiden.

Lees verderKwaliteit

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!