PO Management

Open menu
Thema's
Geef kinderen de tijd om vrij te lezen!
Geef kinderen de tijd om vrij te lezen!

De schoolbibliotheek, bestemd voor het vrij lezen, is bij veel basisscholen een ondergeschoven kindje. Dat constateert Merel de Vink van Leesvink. Zij adviseert en helpt scholen bij het samenstellen van een uitdagende bibliotheek die aansluit op de belevingswereld en het leesniveau van het kind.

 

Lees verderTaal
Formatieve assessment
Formatieve assessment

Je kunt een algemeen oordeel vellen over de prestaties van leerlingen (bijvoorbeeld met cijfers of met goed-voldoendeonvoldoende), maar de vraag is: leren ze daar echt van? Zien ze wat ze de volgende keer anders kunnen doen? Dat is immers waar je op uit bent: je wilt dat ze verder komen in hun leerproces. Formatieve assessment is een krachtige manier om leerlingen daarbij te helpen.

Lees verderDidactiek
Doe de Haka!
Doe de Haka!

Orde scheppen in de chaos. Wie durft het aan? Met deze grote woorden opent emeritus hoogleraar Culturele Antropologie Arie de Ruijter De Corporate Tribe, het alom bewonderde boek van collega-antropologen Danielle Braun en Jitske Kramer. Volgens De Ruijter slagen de auteurs er perfect in om een verband te leggen tussen ‘de exotische ander en organisaties om de hoek’. Een feest van herkenning voor managers in het bedrijfsleven, maar zeker ook voor schoolleiders.

Lees verderManagement
De opkomst en ondergang van het APS
De opkomst en ondergang van het APS

Na de Tweede Wereldoorlog moest niet alleen het land opnieuw worden opgebouwd, ook binnen en buiten het onderwijs was de drang naar verandering, vernieuwing en verbetering alom aanwezig. Het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum (APS) was ruim 70 jaar aanjager van deze vernieuwing. Maar zo roemrucht als zijn historie is, zo stil was de aftocht. In 2015 viel het doek. Gerard van den Hoven, van 1988 tot 2008 algemeen directeur, kijkt met gemengde gevoelens terug.

Lees verderKwaliteit
De Gids
De Gids

Kennis over hoogbegaafdheid is beperkt houdbaar. Specialist hoogbegaafdheid Eleonoor van Gerven: ‘Binnen mijn eigen opleiding en binnen masteropleidingen zeggen we: liever geen literatuur ouder dan vijf jaar, tenzij er geen ander werk is.’ Ze benaderde zestien auteurs voor een lijvige bundel. Stuk voor stuk zeiden ze ja. Op 25 november 2016 verschijnt het resultaat: De Gids – over begaafdheid in het basisonderwijs. Een voorproefje.

Lees verderDidactiek
Klaar voor de toekomst
Klaar voor de toekomst

Flexibiliteit. Een steeds vaker voorkomende term in het onderwijs. Want het ene kind is het andere niet. Want een school(gebouw) heeft tijdens zijn levenscyclus te maken met groei en krimp. Want het continurooster, het overblijven en de naschoolse opvang op school vragen nogal wat van een schoolomgeving.

Lees verderFacilitair
Beter leren schrijven met Tekster
Beter leren schrijven met Tekster

Aan het eind van de basisschool is slechts één op de drie leerlingen in staat om een boodschap schriftelijk goed over te brengen. Om dit te verbeteren hebben Monica Koster en Renske Bouwer in het kader van hun gezamenlijke promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht de lesmethode Tekster ontwikkeld. Het resultaat mag er zijn. Al na 4 maanden blijken leerlingen een progressie van 1,5 leerjaar te maken.

Lees verderTaal
Sturen met digitale leermiddelen
Sturen met digitale leermiddelen

De afgelopen vijf jaar hebben digitale leermiddelen in het basisonderwijs een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Opgaven worden door moderne software verzameld en geanalyseerd en de feedback wordt real-time gepresenteerd aan leerling en leerkracht.

De adaptieve functie van digitale leermiddelen stelt leerlingen in staat op hun eigen vaardigheidsniveau de leerstof te verwerken. Maar welke betekenis kunnen de leerling én de leerkracht ontlenen aan deze mogelijkheden? Dragen deze leermiddelen ook daadwerkelijk bij aan hogere leeropbrengsten? En wat vraagt dit van de leerkracht?

Dit artikel biedt u informatie over de werking van deze digitale leermiddelen, over het effect ervan en de beperkingen.

Lees verderDidactiek

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!