PO Management

Open menu
Thema's
Herstelopdracht inspectie in één jaar van tafel
Herstelopdracht inspectie in één jaar van tafel

Sbo Zonnesteen (Tilburg) kreeg eind 2022 een forse herstelopdracht van de Inspectie. Bij het hardwerkende team kwam dit hard aan. Ondanks de verslagenheid zette het team de schouders eronder en is men opbrengstgericht gaan werken. Een jaar na dato was de herstelopdracht van tafel. Adjunct-directeur Anneke Lindeman blikt terug op een intens jaar.

"Om iedereen mee te nemen in het opbrengstgerichtwerken in 4D, werd onder meer een vierdaagse masterclass georganiseerd voor de (adjunct-)directeuren en de kwaliteitscoördinatoren (lees: ib'ers) van Zonnesteen én twee andere sbo-scholen van Biezonderwijs."

Lees verderKwaliteit
Onboarding-mix van live en virtueel
Onboarding-mix van live en virtueel

Alles wat aandacht krijgt groeit. Daarom geef je aandacht aan je medewerkers. Zij zijn het goud van iedere onderwijs- en opvangorganisatie. Bij Kiem in Uden hebben ze dat goed begrepen. Nieuwe medewerkers krijgen er een warm welkom, zowel live als online, met onboarding via Civas Onderwijs & Kinderopvang.

Lees verderProfessionalisering
Samen sterk na een fusie
Samen sterk na een fusie

Om na een fusie van twee besturen met vijftien basisscholen weer als één team te kunnen functioneren, stapte schoolleider Tom van Esch met een groot aantal collega-directeuren het incompanytraject van AVS Academie in. Samen volgden ze de leergang Praktische Filosofie. Het bleek een gouden greep te zijn.

Leren & Verbinden tijdens incompanytrainingen AVS Academie.

Lees verderProfessionalisering
Gespreid leiderschap
Gespreid leiderschap

Wie zich als schoolleider wil herregistreren, kan kiezen uit een groot aantal opleidingen. Dit najaar (2024) komt daar nog een mogelijkheid bij: de opleiding Gespreid Leiderschap in een effectieve schoolorganisatie. Jasper Diele, zelf een groot pleitbezorger van gespreid leiderschap, is mede-ontwikkelaar van de opleiding.

"Bewezen effectief: De Gouden Cirkel van het onderwijs: Gespreid leiderschap in een effectieve schoolorganisatie."

Lees verderProfessionalisering
Negatieve leersfeer bespreekbaar maken
Negatieve leersfeer bespreekbaar maken

Een positief leer-leefklimaat is voorwaardelijk voor alles wat je in je school met leerlingen wilt bereiken. Soms lukt dat niet. “Ik trek deze klas niet meer”, een bekende hulpkreet van een gefrustreerde leerkracht. Het kan ook dat je als schoolleider zelf zorgen hebt. Verbetering begint in beide gevallen met een constructief gesprek met de leerkracht. In dit artikel helpen we je een gesprek te starten en de angel te vinden.

Goed klassenmanagement voor een positief leer-leefklimaat.

Lees verderPedagogiek
Waarderend leiderschap
Waarderend leiderschap

Met honing vang je meer vliegen dan met azijn. Een aai over de bol werkt (vaak) beter dan een schop onder de kont. Alles wat aandacht krijgt groeit. Drie verschillende manieren om aan te geven dat een positieve benadering vaak meer effect heeft dan een negatieve insteek. Aart Brezet kan het weten; een positieve benadering is de grondslag voor zijn systematiek van waarderend leiderschap waarmee hij scholen ondersteunt.

"Waarderend leiderschap brengt leerkrachten tot leren."

Lees verderManagement
Als het onderwijs niet past
Als het onderwijs niet past

Groeiende aandacht voor hoogbegaafde leerlingen heeft de afgelopen twintig jaar tot een sterke groei van deskundigheid gezorgd ten aanzien van het onderwijs aan deze leerlingen. Maar daardoor wordt ook steeds duidelijker dat er nog heel veel winst valt te behalen om het onderwijs ook voor deze groep leerlingen nog passender te maken (Van Gerven, 2021). Daarmee is er ook meer ruimte om oog te hebben voor leerlingen bij wie het leren anders verloopt dan het schoolsysteem en de volwassen omgeving soms verwacht.

Volgens Eleonoor van Gerven van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid zijn er vanuit het perspectief van onderwijs en preventie drie groepen hoogbegaafde leerlingen waarvoor de problematiek die wordt waargenomen een risicofactor vormt voor schooluitval: begaafde onderpresteerders, dubbel bijzondere en onderlerende leerlingen.

Lees verderOnderwijs & Zorg
PO- en SO-school in Elst versterken elkaar
PO- en SO-school in Elst versterken elkaar

Raar maar waar: soms delen onderwijsconcepten een schoolgebouw zonder elkaar ooit inhoudelijk op te zoeken. In Elst verbazen ze zich erover. Basisschool de Esdoorn en Lichtenbeek Elst, een school voor zeer moeilijk lerende kinderen, trekken zoveel mogelijk samen op. Waarom deze innige samenwerking?

"Mijn indruk is dat scholen vaak denken in beperkingen. Ze zien alleen de beren op de weg, niet de mogelijkheden."

Lees verderOnderwijs & Zorg

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!