PO Management

Open menu
Thema's
Marzano's strategieën
Marzano's strategieën

‘Betrokkenheid is de basis van effectief leren. Als leerlingen niet betrokken zijn, is er maar weinig kans dat ze iets opsteken.’ Aan het woord is Anne-Marie Dogger-Stigter, trainer/onderwijsadviseur bij Bazalt. ‘Maar de cruciale vraag is: hoe krijg je leerlingen betrokken? Daar wordt niet altijd over gesproken op scholen. Gelukkig zijn daar inmiddels heel goede strategieën voor ontwikkeld. Door niemand minder dan Robert Marzano.’

Lees verderDidactiek
Schoolleiders aan het woord
Schoolleiders aan het woord

In dit artikel peilen we de meningen van collega’s uit het vak. Voor deze editie vroegen we vier schoolleiders naar hun mening over het nut, de noodzaak en de valkuilen van het Schoolleidersregister PO.

Lees verderManagement
Ruimtelijke vaardigheden
Ruimtelijke vaardigheden

Ruimtelijke vaardigheden krijgen veel minder aandacht van ouders en leraren dan lees- en rekenvaardigheden. ‘Een gemiste kans’, stelt Karin Vander Heyden, ‘want ruimtelijke vaardigheden zijn een belangrijk onderdeel van het denken van kinderen.’ Kinderen met sterk ontwikkelde ruimtelijke vaardigheden hebben later een grotere kans op succes in bètavakken en -beroepen.

Lees verderRekenen
Binnenklimaat in oude scholen zeer slecht
Binnenklimaat in oude scholen zeer slecht

Een schoolgebouw is primair bedoeld om les in te geven en onderwijs in te ontvangen. Het gebouw moet daarom naast energiezuinig vooral een goede en gezonde leer- en werkomgeving zijn.

In dit artikel wordt ingegaan op de twee grootste knelpunten op scholen ten aanzien van het binnenklimaat: de luchtkwaliteit in de les-/groepsruimten en de binnentemperatuur in de zomer. Soms staan mogelijke oplossingen op gespannen voet met elkaar.

Lees verderFacilitair
Thinking for Learning
Thinking for Learning

Wat hebben leerlingen nu en in de toekomst nodig om succesvol te zijn? Hoe kan het onderwijs daar een belangrijke bijdrage aan leveren? Op deze twee vragen geeft het onderwijsconcept Thinking for Learning het antwoord. Niet het veelvoud aan feitenkennis staat daarbij centraal, maar juist de wil en de vaardigheid om deze kennis te duiden en opnieuw te gebruiken.

Lees verderProfessionalisering
Balt van Raamsdonk ontwikkelt pre-leescurriculum
Balt van Raamsdonk ontwikkelt pre-leescurriculum

Dyslecticus Balt van Raamsdonk heeft een succesvolle loopbaan in het bedrijfsleven achter de rug. Je zou denken dat dyslexie dus nauwelijks problemen gaf. Zelf denkt hij daar heel anders over. ‘Het was – en is – heel erg hinderlijk. En bovendien onnodig. Met de door mij ontwikkelde pre-leesmethode kan iedereen goed leren lezen.’

Lees verderTaal
Groep 5 tot en met 8 op volle kracht!
Groep 5 tot en met 8 op volle kracht!

Wat ga je doen als de school twee jaar op rij de norm van de Cito Eindtoets niet haalt? OBS De Sleutelaar in Bladel is hard aan de slag gegaan om het tij te keren. Samen met Audrey Machielsen, senior onderwijsadviseur van de CED-Groep, heeft de school een plan van aanpak opgesteld met als doelstelling: eigenaarschap van leerlingen zodanig vormgeven dat daarmee de resultaten omhoog gaan.

Begin dit schooljaar zijn de groepen 5 tot en met 8, met de uitvoering begonnen en de resultaten zijn veelbelovend. Roy Pellegrom, locatiedirecteur en leerkracht van groep 8, vertelt over de ervaringen.

Lees verderDidactiek
Een vitale school is een ideale school
Een vitale school is een ideale school

‘We creëren professionele leergemeenschappen, waarin elkaars ideeën en talenten gedeeld, gewaardeerd en gerespecteerd worden. Zo’n team straalt energie uit en heeft plezier in het werk’, zegt Wijbe Douma. Samen met Brunhilde van der Sluijs en Anne S. de Jong is hij de grondlegger van De vitale school. Ze helpen schoolleiders en schoolteams om breedgedragen verbeteringen tot stand te brengen.

Lees verderManagement

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!